N
Hei.
Holder på å sette sammen huset, oppå bjelkelaget 45x170 skal det ligge en 22x170. Den har jeg satt i kveld.
Takstolene skal jo festes med vinkler og ankerskruer, men liker ikke at 40 mm ankerskruer kommer til å gripe maks 18 mm i 45x170 bjelkelaget. Takstolene skal for så vidt skråskrues også, men jeg ville ha hatt vinkelbeslagene festet med 70-75 mm ankerskruer.
Eller er det bare å kjøre med vanlig treskrue f.eks. 5x70?

N
Googlet, men fant ikke disse, men de føles likevel korte. Blir nok 5x70 treskruer likevel da

Skruer du din 22x170 med skikkelige treskruer i bjelken skal det ikke være noen problemer med å montere beslagene med 40mm ankarskruer.

• Liker
nova383
  • Laddar…
N
N NoOne2k skrev:
Skruer du din 22x170 med skikkelige treskruer i bjelken, skal det ikke være noen problemer med å montere beslagene med 40mm ankarskruv.
Skikkelige o skikkelige... 22an sitter med sånne der jetskruv tror de er 6 x40 ca 30cm mellom og korsvis.

• Liker
NoOne2k
  • Laddar…
N nova383 skrev:
Redige og redige... 22an sitter med sånne der jetskruvar tror de er 6 x40 ca 30cm mellom og kryssvis.
Nå har du jo allerede skrudd den og det holder sikkert, men hadde jeg gjort det hadde jeg skrudd 170x22 med 60mm lange skruer.
A A.G skrev:
[lenke]

[lenke]
VVS-skruv med forsenket hode er ikke å anbefale til byggbeslag. Eller ble det feilenket?

N
N NoOne2k skrev:
Nå har du jo allerede skrudd den, og det holder sikkert, men hadde jeg gjort det, hadde jeg skrudd 170x22 med 60mm lange skruer.

VVS-skrue med forsenket hode er ikke å anbefale til bygningsbeslag. Eller ble det feillinket?
Det fantes 50mm ankerskrue der, men det er for kort uansett.
Montasjeskrue? Stor hode på dem i hvert fall... men kanskje litt spinkle, Hvorfor ikke forsenket? Bør jo sentrere bra og klemme ordentlig i beslagene?

T
N nova383 skrev:
Hei.
Holder på å sette sammen huset, oppå hammarbandet 45x170 skal det ligge en 22 x170. Den har jeg satt i kveld.
Takstolene skal jo sitte med vinkler og ankarskrue, men liker ikke at 40mm ankarskrue kommer jo bare gripe maks 18mm i 45x170 hammarbandet. Takstolene skal i.o.f.s skråskruer også, men hadde villet ha vinkelbeslagene fasttrukket med 70-75mm ankarskrue.
Eller er det bare å kjøre med vanlig treskrue eks. 5x70 ?
Jeg ble litt nysgjerrig på hvilke krefter du vil motvirke med skruen? Takstolenes vinkelbeslag skal vel(?) først og fremst motvirke at takstolen forskyves sidelengs og litt motvirke løftekraft om det stormer?

Med 4-6 ankarspiker/ankarskrue per vinkel så har du veldig stort motstand mot sidekreftene selv om de sitter i planke+hammarband. (hvorfor planken er et annet spørsmål jeg stilte meg)

De løftende krefter som blir på et tak motvirkes delvis av takets egentyngde delvis av innfestningen og om planken sitter ordentlig i hammarbandet så lurer jeg på hvor mye det skal blåse for at det skal bli en løftekraft som drar ut 8-12 ankarspiker/ankarskrue per takstol? (med vinkel på hver side, ellers 4-6 skruer)
Skal du dessuten skråskruve takstolene i hammarbandet så finnes det flere motkrefter til den løftekraften som blir.

Jeg synes det høres ut som det burde rekke med ankarskrue, muligens kjøpe 4,8x50 mm om du vil ha bedre feste i regelen/hammarbandet.

En ankarskrue oppfatter jeg som ganske mye kraftigere/sterkere enn en "vanlig" treskrue (selv om jeg ikke har regnet på det eller sett noen tall) fremfor alt mot skjæring.

• Liker
nova383
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Takstolarnas vinkelbeslag skal vel(?) først og fremst motvirke at takstolen forskyves i sidelengs og litt motvirke løftekraft om det stormer?
Takstolene fungerer også som strekkforbindelse for å hindre veggene fra å "bule" ut ved påkjenninger.

• Liker
nova383
  • Laddar…
Ikke montasjeskrue. Drar du dem minste skjevt er det lett å knekke skallen.

• Liker
nova383
  • Laddar…
N
Har ca 250stk 5x60 som jeg tenkte bruke, forsenkede, sentrerer og bør holde like bra som 4,8 anchorskrue, kanskje til og med større skjærmotstand p.g.a. forsenkningen, skruen kan jo da teoretisk bøye seg litt før den eventuelt "klippes" av, men bare en tanke.

22x170 legges oppå for å rette inn og binde sammen veggmodulene/blokkene. Det sitter også en 45x190 på høykant under den liggende 45x170 hammarbandsregelen. Den stående binder også opp/ihop modulene/blokkene. Satte den siste sånn i dag, ser ut til å bli stabilt som 17.
Jeg kommer til å skru rett gjennom de liggende 22x170 og 45x170 ned i den stående 45x190, kom på det i dag, så den der 22en bør jo sitte fast og det bør egentlig da holde med vanlige anchorskrue eller hva?

N
Jeg pleier å overdrive skikkelig... Bukseseler og belte, kanskje ikke overalt men skader jo ikke på sånt som man senere ikke kan gjøre noe med.

• Liker
tobbbias
  • Laddar…
Ryddet i garasjen som lørdagsunderholdning ;) Har litt ankarskruv til overs fra en tidligere fase i mitt pågående byggeprosjekt. Forskjellen mellom en ankarskruv og en vanlig treskrue er diameteren rett under hodet. En 4.8 mm ankarskruv er der akkurat 4.8mm. Den andre skruen på bildet er en 6x140, lengden i dette tilfellet er uviktig men den ugjengede delen rett under hodet er kun 4.3mm.

• To skruer og en skyvelære på et metallbord, viser forskjell i diameter under skruhoden mellom en ankarskrue og en vanlig treskrue.
  • Liker
nova383 og 1 annen
  • Laddar…
Det kan være mer som skiller mellom skruer. F.eks. material, hardhet/mykhet, herdet/ikke herdet, overflatebehandling mm. Med dette vil jeg si at det er vanskelig å sammenligne skruer direkte bare på f.eks. diameteren. Mange av disse opplysningene er dessuten vanskelige å finne for den enkelte skrue, alt vises ikke på en eske.

• Liker
nova383 og 1 annen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.