Enig med Biggie. Det ser mer ut som det kan være lettbetong og puss. Derimot bør man bruke lettbetongplugg med grovere riller. De glatte pluggene som den blå (brune, grønne, røde) griper ikke tak ordentlig. Gjelder dragende kraft.

Takk så mye!

Jeg googlet på holdfasthet og lettbetong og fant denne pluggen: https://www.gunnebofastening.se/produkt/?product_id=752&family_slug=expander-och-plugg 10 mm varianten har en dragkraft på 30 kg i lettbetong. Har jeg to i hver konsoll og fire i regeln på veggen så har jeg totalt 240 kg i dragkraft. Altså firedobbelt takets vekt. Så vil den tverrgående regeln sitte stramt mellom veggene så det vil ikke være noen dragkraft i pluggens retning, kun rett nedover, noe som burde hjelpe. Regeln på veggen vil ha en viss dragkraft utover, men samtidig sitter jo regelen midt i rommet som stopp. Altså det burde mest være krefter nedover.

Føles mye bedre nå! Nå gjelder det bare å fastslå at det er lettbetong. Eller har vi fastslått det? Jeg tenker på at jeg kunne hamre inn treskruen i veggen, kan man gjøre det med lettbetong?

Synes dere jeg skal gå for dette, eller er det en idé å få en snekker til å komme og sjekke veggen for å være sikker? Vil ikke at det blir feil og at det raser ned. Eller er vi sikre på at det er lettbetong?

/Jens

• Liker
Biggie
  • Laddar…
Eneste måten er å prøve tror jeg, du vil tydelig merke om det blir bra eller ikke når du skal bore og plugge.

Ja, så er det nok, men jeg er usikker på hvor stabilt det skal føles for at det skal være greit. Jeg er litt redd for å sette opp dette taket da jeg mistenker at konsekvensene kan bli store om det skulle falle ned. (Dødelig utfall?) Jeg vil være 100% sikker på at det kommer til å holde. Altså ha en stor sikkerhetsmargin.

Så jeg har litt flere spørsmål.

Om det er lettbetong i veggen, sitter den ytterst da? Nærmest tapetet? Eller kan det være så at det er et annet materiale ovenpå lettbetongen? For det føles som at det er et veldig porøst materiale ytterst. Hvordan pleier lettbetongvegger å være bygget opp?

Når dere sier lettbetong og puss, er pussen selve utsiden da? Altså utsiden av huset? Eller kan det være så at pussen er nærmest tapetet?

Når vi snakker om vegger inne i leiligheten vs vegger som sitter mot utsiden, er det forskjell i disse veggenes oppbygning? For en av veggene jeg skal feste i er en innervegg rundt 10-11 cm tykk. Bør jeg tenke annerledes der med innfestingen?

/Jens

Ps. Det føles som at vi nærmer oss byggestart her, jeg må bare få klart for meg at min fremgangsmåte er sikker, så jeg kan oppholde meg der uten frykt for å få 60 kg tak i hodet. :)

Det jeg egentlig lurer på er om det er porøst ytterst nærmest tapetet, er det lettbetong da? Eller kan det være noe annet? Er det lettbetong så er det vel bare å kjøre på eller?

BirgitS
Man pleier å pusse lettbetong på innsiden for å få en jevnere overflate som det går an å male eller tapetsere på.

• Liker
Biggie
  • Laddar…
Takk for svar!

Det høres jo mer og mer ut som det er lettbetong. Men hvilke andre alternativer finnes det? Kan det være noe annet? Eller spiller det noen rolle? Er det slik at så lenge det er porøst, så bruker jeg en slik plugg, uansett om det er lettbetong, eller puss, hva det nå kan være?

Hva slags tak skal du sette opp innendørs med konsoller?

Hei! Jeg skal få opp glassull i taket 30 cm dypt. Det er for akustikkbehandling av stuen min, hvor jeg har et lite musikkstudio. Grunnen til at jeg har konsoller på veggen er at jeg ikke får bore i taket av utleier.

Sjekket nå på kjøkkenet der det satt en plugg fra forrige eier 10mm. Trakk den ut og det var et 6 cm dypt borehull. Pluggen var 5 cm. Det så veldig massivt ut der inne. Som betong! Så ikke porøst ut. Men det vet jeg jo at det er. Så det må jo være lettbetong.

Det kommer funke kanon, en ordentlig plugget skrue bærer store krefter, nå får du samle mot og sette opp det der taket så vi får se :thumbup:

Haha ja jeg får vel kjøre på. Det er litt skummelt å sette opp et så tungt tak, men hvis jeg bruker 8 plugger som skal tåle 30 kg trekkraft så blir det jo 240 kg, fire ganger takets vekt! Da bør det jo sitte!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.