Hvordan får man pene fuger mellom gipsplater, der skjøten ikke er forsenket; der kan man jo ikke sette en nettingremse?

Fikk noen slike skjøter ved nygipsing av tak og vegger, og vil ikke ha små sprekker der.
 
  • Liker
08a
  • Laddar…
Du faser av kantene med gipskniven. Det skal ikke være mye i det hele tatt. Sett remse og sparkel bredt så det ikke synes at det ikke er forsenket.
 
Kan man kjøre med en mindre bred remse da?
 
DET SYNS!!!!

Jeg har prøvd det i taket. Når solen kom inn så fyyyyy.....

Man skal la det være en åpning mellom plater på ca 3-5 mm. Deretter fyller man med gipslim / en type sparkel og sliper. Belys skjøten med en kraftig halogen i vinkel / hold lampen nær gipsplaten og belys skjøten slik at minst mulig utbuling synes. Så er det bare å jevne til med en fin sparkel.
Tenk på at du skal ha skruer langs hele skjøten og bruke alt unntatt vanlig tre under skjøten. Tre beveger seg mye. MDF mye mindre. Det fungerer. Nå sprekker ikke skjøtene.
 
  • Liker
Peter Hbg
  • Laddar…
Adam skrev:
DET SYNS!!!!

Jeg har prøvd det i taket. Når solen kom inn så fyyyyy.....

Man skal la det være en åpning mellom skivene på ca 3-5 mm. Så fyller man med gipslim / typ en sparkel og slip. Belys fugen med en kraftig halogen i vinkel / hold lampen nær gipsplaten og belys skjøten så at minst mulig utbuling ses. Så er det bare å jevne til med en fin sparkel.
Tenk på at du skal ha skruer langs hele skjøten og bruke alt bortsett fra vanlig tre under skjøten. Tre beveger seg mye. MDF mye mindre. Det fungerer. Nå sprekker ikke skjøtene.
Skal det være fagmessig gjort skal man fakse av kantene og kjøre sammen skivene, men så der kan jo hobbysnekkerne holde på!
 
Det finnes ganske tydelige instruksjoner hos både danogips og gyproc på nett.

Bla. så skal man ikke bruke fiberremsa uten papirremsa. Tror det var noe med at papirremsan er mye stivere i alle retninger enn fiberremsan.
 
For å skjøte gips så bruk plåtremsor på baksiden. Sitter garantert stille og det blir pent. Lærte meg trikset av en flislegger som alltid gjør det for å få stødig underlag til flisene.
 
Plåtrems (kottlingsplåt heter det) bak gipsfuge gir lett en slapp fuge.
Bruk en skikkelig trebit, evt. kryssfiner.

Glassfiberstrimmel er lettere å sette fordi den er selvklebende, det er ikke papirstrimmelen.
Men fugen blir mindre sprekkutsatt hvis man bruker papirstrimmelen, i.e. gipsplaten er kledd med papir...

For øvrig skal man alltid legge en strimmel i en fuge og sparkle ut.
Gjør man det riktig, synes det ikke.

Fase av skåret kant på gipsplate gjør man for å få en jevnere kant som er lettere å fjerne, men først og fremst for at papiret ikke skal reise seg når man sparkler.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.