DET SYNS!!!!
Jeg har prøvd det i taket. Når solen kom inn så fyyyyy.....
Man skal la det være en åpning mellom plater på ca 3-5 mm. Deretter fyller man med gipslim / en type sparkel og sliper. Belys skjøten med en kraftig halogen i vinkel / hold lampen nær gipsplaten og belys skjøten slik at minst mulig utbuling synes. Så er det bare å jevne til med en fin sparkel.
Tenk på at du skal ha skruer langs hele skjøten og bruke alt unntatt vanlig tre under skjøten. Tre beveger seg mye. MDF mye mindre. Det fungerer. Nå sprekker ikke skjøtene.
Jeg har prøvd det i taket. Når solen kom inn så fyyyyy.....
Man skal la det være en åpning mellom plater på ca 3-5 mm. Deretter fyller man med gipslim / en type sparkel og sliper. Belys skjøten med en kraftig halogen i vinkel / hold lampen nær gipsplaten og belys skjøten slik at minst mulig utbuling synes. Så er det bare å jevne til med en fin sparkel.
Tenk på at du skal ha skruer langs hele skjøten og bruke alt unntatt vanlig tre under skjøten. Tre beveger seg mye. MDF mye mindre. Det fungerer. Nå sprekker ikke skjøtene.
Skal det være fagmessig gjort skal man fakse av kantene og kjøre sammen skivene, men så der kan jo hobbysnekkerne holde på!Adam skrev:DET SYNS!!!!
Jeg har prøvd det i taket. Når solen kom inn så fyyyyy.....
Man skal la det være en åpning mellom skivene på ca 3-5 mm. Så fyller man med gipslim / typ en sparkel og slip. Belys fugen med en kraftig halogen i vinkel / hold lampen nær gipsplaten og belys skjøten så at minst mulig utbuling ses. Så er det bare å jevne til med en fin sparkel.
Tenk på at du skal ha skruer langs hele skjøten og bruke alt bortsett fra vanlig tre under skjøten. Tre beveger seg mye. MDF mye mindre. Det fungerer. Nå sprekker ikke skjøtene.
Moderator
· Stockholm
· 57 821 innlegg
Det finnes ganske tydelige instruksjoner hos både danogips og gyproc på nett.
Bla. så skal man ikke bruke fiberremsa uten papirremsa. Tror det var noe med at papirremsan er mye stivere i alle retninger enn fiberremsan.
Bla. så skal man ikke bruke fiberremsa uten papirremsa. Tror det var noe med at papirremsan er mye stivere i alle retninger enn fiberremsan.
Plåtrems (kottlingsplåt heter det) bak gipsfuge gir lett en slapp fuge.
Bruk en skikkelig trebit, evt. kryssfiner.
Glassfiberstrimmel er lettere å sette fordi den er selvklebende, det er ikke papirstrimmelen.
Men fugen blir mindre sprekkutsatt hvis man bruker papirstrimmelen, i.e. gipsplaten er kledd med papir...
For øvrig skal man alltid legge en strimmel i en fuge og sparkle ut.
Gjør man det riktig, synes det ikke.
Fase av skåret kant på gipsplate gjør man for å få en jevnere kant som er lettere å fjerne, men først og fremst for at papiret ikke skal reise seg når man sparkler.
Bruk en skikkelig trebit, evt. kryssfiner.
Glassfiberstrimmel er lettere å sette fordi den er selvklebende, det er ikke papirstrimmelen.
Men fugen blir mindre sprekkutsatt hvis man bruker papirstrimmelen, i.e. gipsplaten er kledd med papir...
For øvrig skal man alltid legge en strimmel i en fuge og sparkle ut.
Gjør man det riktig, synes det ikke.
Fase av skåret kant på gipsplate gjør man for å få en jevnere kant som er lettere å fjerne, men først og fremst for at papiret ikke skal reise seg når man sparkler.
Klikk her for å svare
