Hei!

Vi har hatt en elektriker som har frest ut linjer i veggene og trukket elkabler for nye uttak i leiligheten. Nå trenger vi å fylle i hullene før elektrikeren fullfører arbeidet. For å komme billigere unna tenker vi å fylle hullene selv i stedet for å ansette en snekker. Spørsmålet er, hvilket materiale/filler fungerer best for å fylle disse hullene? Vi har 2 forskjellige typer vegger, teglvegger med puss på utsiden og den andre typen er som vist på bildet nedenfor, en slags tykkere lag med puss på utsiden og treplanker på innsiden.

Elektriske kabler lagt i et hakk i en vegg med et oransje koblingsboks, synlig gips og treverk i veggen.

• Liker
Maj Ericson
  • Laddar…
Gipsmørtel. Verken synker eller sprekker.

• Liker
Maj Ericson
  • Laddar…
Herlig! Fungerer det både for å fylle teglsteinen samt trebiten + 1 vegg som er betong eller trenger jeg ulike typer av materiale? Har du noe tips på en bra gipsmørtel? Samt noe å tenke på før/når jeg legger det på? (aldri gjort dette før)

D
Jeg hadde også brukt gipsmørtel, lett å jobbe med, tørker fort og kan slipes, men ikke legg på for mye slik at du må slipe deg ihjel. Det er ikke like lett å slipe som håndsparkel. Jeg pleier å kjøpe rotband (merket) på bauhaus, tror de tar en hundrelapp for en 25kg sekk.

Gipsmur, akkurat som den andre sier, men vær forsiktig så du ikke fyller ut for mye, det går ikke an å slipe! Du kan sparkle på gipsmuren etterpå for å få det ordentlig glatt.

• Liker
Maj Ericson
  • Laddar…
Takk for all info!
Er det noe mer å tenke på? Tenker at enkelte hull er ganske dype, skal jeg legge inn "tynne" lag og la tørke før jeg fyller på mer, eller kan man bare fylle i dype hull direkte? Utvider gipspussen seg ved tørking?

• Liker
Maj Ericson
  • Laddar…
Bare fyll, gipsen endrer seg ikke.

• Liker
Maj Ericson
  • Laddar…
Takk for infoen, da er det bare å kjøre på! :)

Opp mot 8 cm er ikke noe problem med gipsputs. Trenger du en glattere overflate så vent 30-40 minutter (avhengig av tykkelse) spray på vann med f.eks. blomstersprøyte og dra med en glatt spade, f.eks. murerbrett så blir det glatt og fint.

• Liker
Maj Ericson
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.