Har bygget en enkel stillasje/utegym i hagen for å gjøre enklere øvelser i. På kortsidene sitter hver sin chinsstang, som består av et galvanisert stålrør. Tanken var at stangen skulle sitte fast, uten å rotere, takket være friksjonen mellom stålrør og tre.

Det fungerer bra på den ene siden, men på den andre (på grunn av at jeg ikke har boret hullene til røret rett og måtte utvide hullet for å få gjennom røret) sitter røret ikke riktig fast og roterer når man gjør øvelser.

Noen som har en god idé om hvordan man kan fikse røret så det ikke roterer? En tanke jeg har er å bore et hull gjennom stolpen og røret og feste med en skrue. Men det er ikke særlig pent.

Jeg har tenkt å kappe rørene slik at de ikke stikker ut "utenfor" stillaset. Derfor er en annen tanke å på en eller annen måte gjenge rørene på innsiden og feste med skrue eller lignende på utsiden? Går det?

Røret er av dimensjonen 25, dvs innvendig mål ca 30 mm.

• Utegym med chinsstang laget av galvanisert stålrør, montert på trestruktur i hage omgitt av grønn vegetasjon under blå himmel.
Dvillan
Hei!
Kult med et utegym :)
Jeg hadde gjort som du allerede er inne på, borre hull i stolpen og røret og feste med bolt i samme dimensjon som øvrige. Et alternativ er å bore hull i halve stolpen og skru i bakfra, mellom bjelke og skråstøtte, for å få en skjult bolt som ikke synes forfra.

Kapp røret jevnt med stolpens utside. Ta deretter løs røret midlertidig og bor et hull, omtrent 6-7mm i diameter, ca 10mm inn på røret. Sett tilbake røret. Skru en passende stor skrue skrått fra innsiden av røret ut gjennom hullet og inn i stolpen. Vil bare være synlig hvis man ser inn i røret.

Ellers, bor rett gjennom stolpe og rør som du var inne på og sett i en vognbolt. Det ser jo bare ut som en metallknopp når den er på plass. Eller bor bare halve veien gjennom stolpen og hele veien gjennom røret og slå i en 4" spiker. Synes jo heller ikke så mye.

En liten plate på den ene siden med en rørstump i midten som passerer rørets indre diameter. Bor gjennom begge og skru sammen alternativt sveise. Skyv i, skru fast platen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.