Hei! Sitter og funderer på hvordan jeg skal løse problemet med vår yttertrapp. Det er en steintrapp av murte steiner. Problemet er at den har satt seg skikkelig på grunn av dårlig grunnarbeid av forrige eier. Trappen er i 4 steg og halvsirkelformet. Som det er nå kan den ikke synke mer i og med at nå luter den mot huset og høydeforskjellen mellom ytterkantene av trappen samt mot huset er ca 8 cm. Har vurdert å mure dit steiner, men tror ikke det blir så bra. Er nå inne på å tette sprekken mellom huset og det øverste trinnet med fugeskum samt sette dit en bøybar masonittplate rundt øverste trinnet og så støpe det flatt... alternativt å bygge på siste trinnet med impregnert tre, men vet ikke om det ser rart ut med et trinn av tre øverst på en ellers pen steintrapp... Noen som har noen tips???

J P-A

at den heller mot huset er ikke så vellykket. Man skal unngå at regnvann renner mot husveggen og der ville jeg forsøkt å tette. Ellers er 8 cm kanskje ikke så besværlig å klive over :). Dessuten finnes det plass under dørkanten for en dørmatte/gitter å tørke sko på og plass for 8 cm snø før du får problemer med å åpne døren :). Verken påstøp eller tretrapp blir pent, synes jeg. Derimot kan en type dørmattegitter kanskje passe og heve noen cm opp til terskelen? At utetrappen ligger lavere enn dørenes underkant/terskel er jo bedre enn om den ligger jevnt med :)
gaia

Fjern og start på nytt, så vil den bevege seg mer.

Det er mulig å løfte trappen som den er med PUskum.

Protte

Fixar_Krille skrev:
Ta bort och börja om den kommer att röra seg mer.
Nja, nå har den ikke rørt seg på flere måneder iom at den lener seg mot selve husveggen!

gaia skrev:
at den heller mot huset er ikke så heldig. Man bør unngå at regnvann renner mot husveggen, og der ville jeg forsøke å tette.
Ellers er 8 cm ikke så besværlig å klive over :). Dessuten finnes det plass under dørkanten for en dørmatte/gitter å tørke sko på og plass til 8 cm snø før du får problemer med å åpne døren :). Verken påstøp eller trerampe blir pent, synes jeg. Derimot en type dørmattegitter kan kanskje passe og heve noen cm opp til terskelen? At utetrappen ligger lavere enn dørenes underkant/terskel er jo bedre enn om den ligger jevnt med :)
gaia[/QUOTE

Mmmmm....snakket med en kompis som foreslo at jeg kunne få ned hydrauler mellom husveggen og trappen og forsøke å rette den på den måten, og når trappen var vannrett så fylle igjen sprekken med betong....
Men det får bli et vårproblem... nå har det faen meg kommet 10 cm snø til!!!
Så har jeg jhu en vaskekjeller å renovere!!! Tjoho...

Tyresö
JPA666 skrev:
Nja, nå har den ikke rørt seg på flere måneder iom at den lener mot selve husveggen!
Om vinteren eller om sommeren rører den seg ikke - det er bare når telen slipper, at den kommer til å røre seg - vent til våren, så skal du se at den rører seg enda mer.

Men det burde vel gå å grave rundt trappen og få inn noen stålbjelker under og løfte trappen med domkraft eller et spill på stålkonstruksjon. Deretter burde det gå å gjøre om grunnarbeidet og løfte trappen på plass.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.