Heisann, har en tilbygging fra 70-tallet der takstolene har satt seg, noe som har resultert i buet innertak/rasrisiko?

Har en tanke om hvordan jeg skal løse problemet, men tenkte å sjekke her med dere kunnskapsrike før jeg begynner for mye. Spennvidden er nesten 13 m og det er en eller annen type fagverkstakstoler med cc100. Tror også at taket har trykket ned gulvet litt.





Det jeg har gjort nå er at jeg har vært nede i krypkjelleren og satt opp en ny bjelke i midten av rommene, doble 220*45 sammenfestet og skruet til døden. For øyeblikket står den med midlertidige støtter da jeg har støpt betongklosser som den senere skal hvile på. Tenkte å leie et par jekk og løfte opp noen eller et par cm.

Når dette er ferdig, kan man ta bort stemplene inne i boenheten.

Det som er tegnet med svarte linjer er den "nye" tilbyggingen fra 70-tallet.



Var på trelastlageret i dag og så på bjelker 150x150, er det sterkt nok? Tenkte å legge 6 stykker så jevnt fordelt som mulig, men det finnes litt problemer med vinduer.....



Usikker på om man kan tyde hva som står på bildet, men bjelkene som er grønne skal ligge mellom nye og gamle ytterveggen. Hvordan får man dem lettest dit? Ta av litt fasadepanel og sage opp for deretter å skyve inn?

Den rosa bjelken er jeg litt usikker på hvordan man skal gjøre med, hele den veggen er det glasspartier, så der vil jeg ikke ha noen vekter. Det eneste jeg kan komme på er å legge den oransje bjelken mellom yttervegg og hjørnevegg. Denne får også støtte av en søyle (den lyseblå) som går gjennom gulvet og ned i krypkjelleren til et fundament. Men kanskje det er unødvendig med den lyseblå? Klarer man vektene likevel?

Tenker jeg helt feil eller ville dette vært en god løsning?

Mvh
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.