Har søkt men ikke funnet noen tråd med lignende problem så jeg får vel opprette en ny. Hvis det viser seg at det allerede finnes en tråd om det så må dere gjerne henvise meg dit.

Nå til saken.

Har støpt betongmur med grovbetong, brukte forskalingsfiner og det ble rett. Ser ganske bra ut men det er en del bulker som ikke helt har blitt fylt.. Kanskje p.g.a. at man ikke fikk bort all luft. Ikke så dype, høyest 1 cm dype, den verste har en diameter på ca 4-5 cm, men de fleste er cirka 1 cm i diameter. Uansett så hadde jeg tenkt å fylle på disse med noe. Omtrent som å sparkle bulker/huller, men dette er utendørs så man bør ha noe annet men hva?
Vurderte litt på ekspanderbetong eller finbetong+murslev. Men finnes det andre bedre måter? Ikke vær blyge, kom gjerne med tips!

Skulle du ikke kunne sikte bort den groveste ballasten i grovbetongen du brukte, blande den, og rett og slett "sparkle" igjen hullene med din nå egenproduserte finbetong? Om du velger å bruke en annen betong, er det en risiko for at den får en annen farge, noe som selvsagt er kosmetisk uønsket.

Bare en tanke sånn på nattkvisten...

Det var ferdigblandet grovbetong jeg brukte, man får vel sile bort de største ballasten.
Min tanke var mer typ om det finnes "sparkel" for utendørs bruk nettopp for dette formålet...?

Milkshaken
ja eller finpusse og stålglatte det.

Det kommer sikkert til å bli latter i gangene, men hvordan ser en stålglatta ut? Det er ikke første gang jeg støter på det ordet men......

Nå når man først er i gang, har tenkt å male veggen så det gjør ingenting om det blir fargeforskjeller. Male tenkte jeg å gjøre neste år for jeg vil at betongen skal herde ferdig først.
Så nå lurer jeg på hva slags malingstype dere anbefaler? Det er utendørs altså.

Jeg ler i hvert fall ikke - vet man ikke så spør man! Det er mange som tror at de vet alt, men det er sjelden tilfellet...

Tenkte å google fram et bilde av et stålbrätte (som man bruker for å stålglatte for hånd med) og skrive et par linjer, men snublet over denne siden isteden: http://www.dinbyggare.se/artiklar/artikel.asp?docid=411. Nå slipper jeg å beskrive :p

Om du ikke skal male muren og vil ha samme farge på reparasjonen så finnes det reparasjons pasta. Sjekk på cementas hjemmeside. De er sykt bra å bruke og lett.

Milkshaken
Den linken var bra bygga_bo....
dog hadde jeg ikke ventet i 14 timer for å skure overflaten.....

men nå fikk Binesch se hva det var for noe... Man bruker et såkalt..."Stålbrätte".... jeg foretrekker dog en annen type, som er mer spiss i den ene enden.....

Nei, 14 timer er nok litt vel lenge :p (Det ser nesten ut som at et "-" har falt bort mellom tallene)

Jeg kikket lenger ned på siden (punkt 7 under "Armering") og der står det ingenting om tiden.

Takk for tipset!

Nå en annen ting, jeg har aldri jobbet med betong før så det er risiko for at jeg stiller nybegynnerspørsmål men hvordan er en betongsliper? Vurderer å leie en og jevne til når alt er klart. Er de vanskelige å håndtere? Hvordan blir resultatet? Grovbetong inneholder jo ganske store ballasten så hvordan fungerer sliperen mot den?

Den linken har jeg sett før. Så jeg vet hvordan stålglatta ser ut. Men jeg mente hvordan overflaten som arbeider mot betongen ser ut? det er der jeg ikke har kunnet finne noe bilde på. Ellers ser den verktøytypen konvensjonell ut.

Binesh skrev:
Den linken har jeg sett før. Så jeg vet hvordan stålglatte ser ut. Men jeg mente hvordan overflaten som arbeider mot betongen ser ut? Det er der jeg ikke kunnet finne noe bilde på. Ellers ser den verktøytypen konvensjonell ut.
Glatt som en kjøkkenvask...

Hva er dens effekt? Hvordan kan den gjøre betongen finere? I hvilken fase av herding skal det glattes?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.