I forbindelse med kjøkkenrenoveringen la jeg 10 mm gulvspon på det eksisterende gulvet (bord på bjelkelag) og deretter et linoleum klikkgulv. Til tross for at jeg både limte og skrudde gulvsponten har det nå begynt å knirke og svikte noen steder. Jeg vil helst ikke ta opp linoleumplatene og lurer derfor på om det kanskje går an å fikse nedenfra. Vi har et kjellerrom under kjøkkenet og min tanke er å lage hull i kjellertaket gjennom puss, planker, kutterspon, planker til jeg kommer til gulvsponskivene nedenfra og så stive opp dem på en måte slik at de ikke svikter/knirker?
Hva tror dere om dette? Tar gjerne imot tips om hvordan stive opp gulvet uten å gjøre et altfor stort inngrep i kjellertaket også...
Hva tror dere om dette? Tar gjerne imot tips om hvordan stive opp gulvet uten å gjøre et altfor stort inngrep i kjellertaket også...
10 mm spon ... er tynt.
Når du sier limte, mener du da at du limte sponet fast mot de eksisterende gulvplankene?
Normalt oppstår gulvknirk når to overflater beveger seg mot hverandre, for eksempel hvis gulvsponen ligger løst, dvs spikret/skrut, men ikke limt, mot de eksisterende gulvplankene uten papp imellom.
Hvis dette er tilfelle, finnes det ingen måte å fjerne knirket på uten å rive opp og gjøre om - dessverre.
Når du sier limte, mener du da at du limte sponet fast mot de eksisterende gulvplankene?
Normalt oppstår gulvknirk når to overflater beveger seg mot hverandre, for eksempel hvis gulvsponen ligger løst, dvs spikret/skrut, men ikke limt, mot de eksisterende gulvplankene uten papp imellom.
Hvis dette er tilfelle, finnes det ingen måte å fjerne knirket på uten å rive opp og gjøre om - dessverre.
Var gulvet helt knirkefritt før renoveringen? Med andre ord tror du at knirkingen kommer fra undergulvet, fra sponplatene eller fra linoleum-gulvet? Eller kanskje fra at et par av disse overflatene gnis mot hverandre hvis du glemte trinnlyddemping.
Har fikset det nå. Sagde et lite hull i taket i rommet under. Tok betongskrue, grovgjenget og butt som jeg så skrudde nedenfra. Skruen hevet opp linoleumgulvet som sviktet/knirket. Fordelen med skrue var at jeg kunne justere høyden på hevelsen av gulvet, noe som hadde vært vanskeligere hvis jeg for eksempel hadde sprøytet inn fugeskum.
Klikk her for å svare