Hei,
Har et Hultsfredshus fra 1965 med tegelfasade. Alle innervegger består av fiberplank. Isolasjonen som sitter mellom de 30 cm brede reglelementene er noe som kan sammenlignes med litt mykere masonitt. Denne lukter søtt og unket, trolig av bindemiddelet. Jeg holder på å fjerne all isolasjon for å erstatte med ikke-luktende.
Isolasjonen er limt på hver side av reglene i tre lag. Jeg bruker multiverktøy med halvmånen for metall/tre fra Bosch som jeg har funnet ut er best. Må skjære begge sider før isolasjonen kan fjernes. Deretter håndskraper jeg reglene. Når dette er klart, lukter det friskt fra treet.
Det forekommer også mange spiker som skal kappes. Har prøvd vinkelsliper med metallskive, fungerer greit. Også bajonettsag er prøvd. Bra om man skal kappe bort en vegg, mindre bra når reglene skal beholdes.
Spørsmål: Finnes det noen som har gjort dette arbeidet i hele huset og har funnet en bedre måte å fjerne isolasjonen på?! Kanskje det finnes en kappskive for vinkelsliper som er bra til dette arbeidet?
Bilder før og etter at soverommet ble klart. Gjenstår kun resten av huset...