H
Hei,

Jeg har en balkong som jeg gjerne vil bruke som tak. I dag er det en ordinær konstruksjon med impregnert bjelkelag og terrassebord som regnet trenger rett igjennom.

Huset mitt er et pusset hus, en tilstøtende terrasse er i betong og søylene som balkongen hviler på er støpt, derfor tror jeg at en fibercementplate som undertak ville passe.

Jeg hadde tenkt å montere den med litt helling mot en takrenne. Jeg blir imidlertid ikke klok på hvor mye fuktighet platen tåler. Ifølge Cemberit, som produserer minerittplaten, er den helt ufølsom for fukt. Den mugner ikke og blir ikke utsatt for sopp. På den annen side fraråder de å montere platen ubeskyttet slik at den utsettes for vann. Den kan imidlertid monteres vertikalt, altså på en vegg.

Jeg har vært i kontakt med forhandleren K-rauta som var veldig hjelpsomme, men som i likhet med meg ikke helt forsto anbefalingene fra Cemberit. Jeg kontaktet derfor Cemberit direkte og snakket med en kundekontakt som virket som om hun hadde bedre ting å gjøre enn å snakke med en kommende kunde. Hun mente imidlertid at platen ikke kunne brukes som regnbeskyttelse.
Av en eller annen grunn virket det ikke som om hun ville fortelle hvorfor, men til slutt sa hun i hvert fall at det kan bli utfellinger hvis platen utsettes for vann. Det høres ikke urimelig ut, og etter litt bedre leting i informasjonsbrosjyren fant jeg den samme informasjonen der.

Spørsmålet mitt til forumet er om noen har egen erfaring. Hvor stort er problemet?

Så her står det i hvert fall på nettsiden:

"Cembrit Construction er en høy-kvalitets byggplate i høy-kvalitets fibercement og brukes også som kledning i ventilerte fasader. Platen brukes ofte på bolighus, villaer, kontorbygg, skoler, idrettshaller, hoteller og lager osv.

Et mineralsk underlag for "betongfarger". Cembrit Construction er en fibercementplate som alltid bør males av estetiske grunner.

Platene er robuste. Platene er også brannsikre og P-merket for bruk i BR-1 bygning selv på tretak.

De brukes i enkle applikasjoner og til utsatte kledninger. Men også i designede fasadeløsninger.
• Hele fasader
• Komplement til andre fasadematerialer f.eks. brystninger
• Høye sokler f.eks. ved terrasser
• Skjerminger utendørs

Cembrit Construction har også en rekke spesialbruk, som trafikkskjerm (hele kledningen eller bare den mest utsatte marktilkoblingen)

Produkt

Cembrit Construction (tidligere Heavy Duty) er en grå frostbestandig fibercementplate som tåler å eksponeres som

den er, men bør alltid males av estetiske grunner. Cembrit Construction skal males montert. En ubehandlet skive kan få estetiske avvik som flekkethet og utfellinger. Samme problem kan oppstå dersom platene forhåndsmales før montering og spesielt hvis de males på begge sider.

Cembrit Construction sokkelplate. Hvis platene brukes på hussokkel og delvis montert i bakken, anbefaler vi at de forblir ubehandlet. En overflatebehandling påvirkes da negativt av fukt, fuktighet og frost.

https://www.cembrit.se/download/binary/22565

Kan bare si meg enig i at infoen er latterlig og tvetydig. En robust plate som tåler vann men ikke kan monteres horisontalt?! Hva slags tull er det?

Et alt kan være å montere bølgeformede takplater.

Platen bør kreve betydelig tettere lekter enn bølgeformede takplater, kanskje derfor de fraråder horisontal montering. Materialet er dog det samme...

Du kan også se på onduline, de er lette å montere under terrasse som regnbeskyttelse selv om det ikke er tiltenkt bruk.

H
Takk for forslag. Jeg tror jeg ville like den glatte fibercementplaten rent estetisk, så det blir nok til at jeg kjøper en plate og setter opp over inngangen. Blir det ikke bra får jeg vel ta den ned og tenke om. Oppdaterer når jeg har testet.

• Liker
Oldboy
  • Laddar…
Hvordan gikk det med testen din ovenfor?

Jeg leter etter platemateriale, som pussebærer, da nederste 20cm av en kjellervegg, nå består av vertikalt sprengt fjell (senket gulvet) - der det renner (!) vann ned til grusen/dreneringsrør 🙄 dvs 100 fuktighet ved tyngre regn. Vann skal jo ikke temmes - det skal følges…

Fibercementplate er planen. På dette fiberbetong/puss. Så fliser... det kan gå...

Derav interessen for testen din og også andre ideer - bedre enn min plan? Kanskje støpe en frittstående vegg i stedet?

Plassmangel - 15mm plate (50cm høy) høres derfor fint ut.

H
Så langt ingen fibercementplate. Prosjektet har gått litt i stå. Har begynt med å sette opp polycarbonat plater under for å lede bort vannet. Det finnes fortsatt mulighet for å bruke fibercement under, men det blir nok en slags panel med sprekker for at det skal ventilere litt.

• Polykarbonatplater installert under tak med lysarmatur ved siden av tre- og metallbjelker for å lede bort vann.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.