Jeg tror ikke det blir bra. Jeg foreslår bytte til spontet gulvbord om du ikke er fornøyd med nåværende terrassebord.
Årsaken er egentlig fordi jeg har lagt XPS/cellplast under terrassen og etter at jeg har spurt rundt, og lest på masse så får man ikke gjøre det uten et ekstra lag brannbeskyttelse.
Årsaken er egentlig fordi jeg har lagt XPS/cellplast under trallen, og etter å ha spurt rundt og lest mye, så får man ikke gjøre så uten et ekstra lag brannbeskyttelse.
Derfor tenkte jeg fibercement..
Gulvgips er jo et tenkbart materiale om du er av den bekymrede typen. Jeg ville ha spikret eller skrudd vanlige spontede gulvplanker, brenner det gjennom slike er det kjørt uansett.
Gulvgips er jo et tenkbart materiale om du er bekymret. Jeg ville ha spikret eller skrudd vanlige spennede gulvbord, brenner det gjennom slike er det kjørt uansett.
Mener du da å fjerne eksisterende terrassebord og bytte til spennede gulvbord?
Gulvgips er jo et alternativ, kan det ligge nakent direkte på terrassebordene, og bør man ha noe oppå det? Det sniker seg inn en del fukt/vann på et par steder i sidene på uterommet, så det er ikke helt tett.
Jeg vil gjøre det korrekt, og jeg er nok litt bekymret!
Mener du da å fjerne eksisterende terrassebord og bytte til not og fjær gulvbord?
Gulvgips er jo et alternativ, kan det ligge åpent direkte på terrassebordet og bør man ha noe oppå det? Det sniker seg inn en del fukt/vann på et par steder i sidene på hagestuen så det er ikke helt tett.
Jeg vil gjøre det korrekt, og jeg er nok litt bekymret!
Om det kommer inn vann i det innglassede hagestuen fra tak, vegg eller gulv bør du først løse det problemet eller ha et godt ventilert terrassegulv uten isolasjon eller noen plater slik at gulvet kan tørke.
Om det kommer inn vann i det glassede uterommet fra tak, vegg eller gulv bør du først løse det problemet eller ha et godt ventilert tregulv uten isolasjon eller plater slik at gulvet kan tørke.
Jeg ville ikke valgt å ha gulv-gips synlig.
Ikke helt enkelt nå i ettertid! Derfor fikk jeg tips fra annet hold om å bruke mineritt/fibersementplater. Men har ikke sett noen andre som gjør det.
Det er jo verken pent eller spesielt behagelig å ha byggemateriale som gulv, og hvis det blir fuktflekker blir det enda verre.
Enten gjør du det riktig fra starten (anbefales) eller så må du bare leve med det.
Er du redd for at en fyrstikk eller sigarett skal falle ned mellom sprekkene og antenne cellplast, kan du legge en type balkongmatte eller lignende, finnes på Rusta og flere steder.
Det er jo verken pent eller spesielt behagelig å ha konstruksjonsplater som gulv, og hvis de får fuktflekker blir det enda verre.
Enten gjør du det riktig fra starten (anbefales) eller så får du bare leve med det.
Er du redd for at en fyrstikk eller sigarett skal falle ned mellom sprekkene og antenne cellplasten kan du legge en type balkongmatte eller lignende, finnes på Rusta og flere steder.
Jeg gjør om og gjør det riktig. Bytter cellplasten mot rockwool.
Lyfter tråden då jag står inför samma fundering - och många bara kör cellplast utan tanke på brandrisk. Upp till var och en förstås - men jag sover bättre om det är rätt byggt.
Rockwool direkt under tryckt trall med springor - är det verkligen en bra idé. I ett uterum riskerar det ju alltid att regna in någon gång med glömda öppna dörrar. Annars känns ju det som bäst. Och även med ångspärr mellan trall och Rockwool blir ju den penetrerad av hundratals trallskruvar.
Har funderat på trossbotten med
1. Fibercementskiva underst på list (håller det på plats men framförallt skydd mot möss).
2. Isolering (antingen cellplast eller Rockwool).
3. Ytterligare skiva fibercementskiva överst på list längst upp i trossbotten. Fogas med akrylfog så det blir tätt.
4. Därefter tryckt trall.
5. Och ev balkongmatta.
Vindduk Bison underst/överst/i fack beroende på vad som är enklast. Bäst underst förstås före isoleringen. Behövs ej vid cellplast som fogas med fogskum.
Visst kostar lite med fibercement men det känns som att man då borde uppfylla reglerna om brandskyddat material mellan cellplast och golv samt fuktsäkra stenull om man väljer det.
Eller blir trossbottnen för tät? Det kan jag för lite om. Ventilerat utrymme 30 cm under och plast på mark mot markfukt.
Som sidonot har jag förstått att en del avråder från spontat furugolv pga de stora temperaturskiftningarna i uterum.
Løfter tråden da jeg står overfor samme fundering - og mange bruker bare celleplast uten tanke på brannrisiko. Opp til hver enkelt selvsagt - men jeg sover bedre om det er riktig bygget.
Rockwool direkte under trykkimpregnert terrassebord med sprekker - er det virkelig en god idé. I et uterom risikerer det jo alltid å regne inn en gang med glemte åpne dører. Ellers føles det jo som best. Og selv med dampsperre mellom terrassebord og Rockwool blir jo den penetrert av hundrevis av terrasseskruer.
Har vurdert bjelkelag med fibersementplate nederst på list. Isolering (enten celleplast eller Rockwool). Ytterligere skive fibersementplate øverst på list øverst i bjelkelaget. Fuges med akrylfug så det blir tett.
Deretter terrassebord. Og ev. balkongteppe.
Visst koster det litt med fibersement, men det føles som at man da burde oppfylle reglene om brannsikret materiale mellom celleplast og gulv samt fuktsikre steinull om man velger det.
Eller blir bjelkelaget for tett? Det kan jeg for lite om. Ventilert rom 30 cm under og plast på bakken mot markfukt.
Som en sidebemerkning har jeg forstått at en del fraråder spontant furugulv pga. de store temperatursvingningene i uterom.
[bilde][bilde]
Rockwool skal klare å bli vått, det kommer til å tørke ut om det regner inn. Jeg la en vindsperre med korrekt brannklassifisering ovenfor rockwool og deretter terrassebord direkte på det. Den puster men er vanntett ovenfra. Søler man noe eller om man glemmer stenge, tørker vannet etter en stund, klart bedre enn det jeg hadde med celleplast.
Jeg har problemet at det sniker inn litt fukt utenfra da en del av en planke er samme ute som inne. Men men.. sender litt bilder på hvordan mitt resultat ble, får vel komme tilbake etter høsten og vinteren for å se om det fortsatt er OK.
Legger du rockwool trenger du ikke bekymre deg på samme måte for fukt.
Løfter tråden da jeg står foran samme fundering - og mange kjører bare celleplast uten tanke på brannrisiko. Opp til hver og en selvfølgelig - men jeg sover bedre om det er riktig bygget.
Rockwool direkte under trykket terrassebord med sprekker - er det virkelig en god idé. I et uterom risikerer det jo alltid å regne inn en gang med glemte åpne dører. Ellers føles det jo best. Og selv med dampbarriere mellom terrassebord og Rockwool blir den jo penetrert av hundrevis terrassebord skruer.
Har fundert på bunnsvill med
1. Fibercementplate nederst på list (holder det på plass men fremfor alt beskyttelse mot mus).
2. Isolasjon (enten celleplast eller Rockwool).
3. Ytterligere plate fibercementplate øverst på listene øverst i bunnsvillen. Fuges med akrylfug så det blir tett.
4. Deretter trykket terrassebord.
5. Og evt balkongmatte.
Vindtett duk Bison nederst/øverst/i fakk avhengig av hva som er enklest. Best nederst selvfølgelig før isolasjonen. Trengs ikke ved celleplast som fuges med fugeskum.
Visst koster litt med fibercement men det føles som at man da burde oppfylle reglene om brannbeskyttet materiale mellom celleplast og gulv samt fuktsikre steinull om man velger det.
Eller blir bunnsvillen for tett? Det kan jeg for lite om. Ventilert rom 30 cm under og plast på mark mot markfukt.
Som en sidemerknad har jeg forstått at noen fraråder spontat furugulv pga de store temperatursvingningene i uterom.
[bilde][bilde]
AAndreas-012 skrev:
Har fundert på bunnsvill med
1. Fibercementplate nederst på list (holder det på plass men fremfor alt beskyttelse mot mus).
2. Isolasjon (enten celleplast eller Rockwool).
3. Ytterligere plate fibercementplate øverst på listene øverst i bunnsvillen. Fuges med akrylfug så det blir tett.
4. Deretter trykket terrassebord.
5. Og evt balkongmatte.
Kjørte du på det oppsettet? Hvordan ble det?
Jeg har sittet hele dagen og fundert på hvordan jeg skal gjøre i vårt uterom/væsthus og havnet også på at fibersementplater kan være løsningen. Hadde dog kanskje ikke lagt noen helt nederst. Og i stedet for terrassebord tenkte jeg å legge uteklinker, enten på føtter eller med festemasse, men det er en annen sak.
Ffekberg skrev:
får vel komme tilbake etter høsten og vinteren for å se om de fortsatt er OK.
Jeg har sittet hele dagen og fundert på hvordan jeg skal gjøre det i vårt uterom/drivhus, og endte også opp med at fibersementplater kan være løsningen. Hadde imidlertid kanskje ikke lagt noen nederst. Og i stedet for terrassebord tenkte jeg å legge utefliser, enten på føtter eller med festemasse, men det er et annet spørsmål.
Hvordan går det etter første vinteren?
Det ble kjempebra! En feil jeg gjorde var imidlertid å ikke matche frisene, så de havnet utenfor/under døren. Det gjorde at de ytterste bitene på plankene sugde til seg litt vann. Men bare kosmetisk. Uterommet holder varmen og fungerer fint!
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.