Skal akkurat til å sette opp mine foringslister rundt vinduskarmene, men før jeg kan gjøre det må man vel feste dampsperren på noen måte, slik at det blir tett...
Hvordan gjør man dette best? Hvordan har dere gjort det?
Hvordan gjør man dette best? Hvordan har dere gjort det?
Det kommer helt an på hvordan du har laget veggen. Forklar gjerne! Om du har plasten innerst, før gips eller annen kledning, er det bare å fra innsiden fylle rommet mellom veggrelen og karmen med tett skum eller plastet dytting. I et superisolert såkalt passivhus må man tape også denne delen av huset slik at det ikke blir noen damplekkasje rundt vindusinnfestingen. Da brukes spesiell aldringsbestandig tape.
Forklarer litt mer:
* Har 45*170 veggstendere som vinduet er festet i, vinduet er også satt ifølge ytterpanelet. Vinduene er fugede.
* På disse veggstenderne sitter plasten på innsiden, og innenfor disse har jeg 45*45 og bekledningsplater.
Så plasten må jeg nå på en eller annen måte feste mot karmen da...som det er nå ligger den bare der. Kanskje skal jeg da ta plasten og teipe den mot karmen? Ifølge "traguiden.se" skal man bruke en gummilist her...
Og noe passivhus bygger jeg ikke, men jeg skal ha ftx ventilasjon så det bør jo være rimelig tett rundt vinduene.
* Har 45*170 veggstendere som vinduet er festet i, vinduet er også satt ifølge ytterpanelet. Vinduene er fugede.
* På disse veggstenderne sitter plasten på innsiden, og innenfor disse har jeg 45*45 og bekledningsplater.
Så plasten må jeg nå på en eller annen måte feste mot karmen da...som det er nå ligger den bare der. Kanskje skal jeg da ta plasten og teipe den mot karmen? Ifølge "traguiden.se" skal man bruke en gummilist her...
Og noe passivhus bygger jeg ikke, men jeg skal ha ftx ventilasjon så det bør jo være rimelig tett rundt vinduene.
Vi skar plasten så den kunne brettes inn i smygen. Teipet plasten og deretter inn i sprekken mellom karm og stendere. Deretter låser bunnlisten fast plasten i sprekken og så fuges det utenpå med en myk fugemasse... Da blir det helt tett!
Akkurat.
Brett plasten og fest rundt stenderne i vindushullet.
Drev vinduet (eller skum). La det være 3 cm ledig mot innsiden.
Press inn en slik bunnlist av cellplast.
Fug med akrylfog fra innsiden, slik at det blir tett mot plasten og mot karmen.
edit:
Det er kanskje ikke vanlig malerfug som gjelder. Hva er best?
Brett plasten og fest rundt stenderne i vindushullet.
Drev vinduet (eller skum). La det være 3 cm ledig mot innsiden.
Press inn en slik bunnlist av cellplast.
Fug med akrylfog fra innsiden, slik at det blir tett mot plasten og mot karmen.
edit:
Det er kanskje ikke vanlig malerfug som gjelder. Hva er best?
Skikkelig trådlyft, mitt innlegg var fra 2009 
Bottningslisten klemmer plastfolien mot regelen, så fugen trenger ikke å feste mot plasten egentlig. Det sitter der det skal uansett.
Sånn ser bottningslist ut for de som lurer, finnes i ulike dimensjoner, noen fabrikater har et hull i midten (som makaroni). Jeg kjøpte min fra Biltema som i det minste da var bra priset, hvordan det er i dag vet jeg ikke. Velg en diameter som passer spalten mellom karm og vindushull.

Men noen drar bare dampsperren frem noen mm over karmen og teiper på vinduskarmen. Men da kan man ikke isolere fra begge sider, og det er stor risiko for at man ødelegger dampsperren på innsiden mens man isolerer utsiden. Tja, på den annen side kan man jo isolere før man avslutter med å feste dampsperren.
Bottningslisten klemmer plastfolien mot regelen, så fugen trenger ikke å feste mot plasten egentlig. Det sitter der det skal uansett.
Sånn ser bottningslist ut for de som lurer, finnes i ulike dimensjoner, noen fabrikater har et hull i midten (som makaroni). Jeg kjøpte min fra Biltema som i det minste da var bra priset, hvordan det er i dag vet jeg ikke. Velg en diameter som passer spalten mellom karm og vindushull.
Men noen drar bare dampsperren frem noen mm over karmen og teiper på vinduskarmen. Men da kan man ikke isolere fra begge sider, og det er stor risiko for at man ødelegger dampsperren på innsiden mens man isolerer utsiden. Tja, på den annen side kan man jo isolere før man avslutter med å feste dampsperren.
Klikk her for å svare