Jeg skal sette opp et IKEA kjøkken og da bruker man jo en opphengsskinne som skal skrus på hver 30. cm. En del av veggen har trestendere (med gips) så det er ingen problem, men en større del skal festes i murpipa som er tegl med 2 cm puss.
Er det nylonplugger som gjelder? Hvilken dimensjon? Festeblekkenes hull tillater 6 mm, men hvor lange bør jeg ha? Og hva gjør jeg hvis skinnen havner i en skjøt? (Kan ikke flyttes i høyden).
Og hvilken dimensjon til trestenderne?

Jeg har boret, plugget og skrudd type hyllekonsoller, flat-TV og karmeskrue før, så jeg er ingen amatør, men når det gjelder sånt vil jeg være sikker på at det ikke faller ned.

Om du får inn pluggen i teglesteinen, så vil den sitte som fjell. Også i mørtelen mellom steinene.

Jeg hjalp sønnen min med et lite Ikea-kjøkken i leiligheten hans. Der var de porøse 40-talls veggene håpløse å plugge i. Pluggen begynte bare å snurre i hullet uansett hva jeg gjorde.

Løsningen ble ankermasse. Borre hull, trykke inn massen, trykke inn en bit gjengestang i hullet, og noen minutter senere kan man skru opp skinnen (selv om jeg ventet til neste dag, torde ikke stole på herdetidene). Forskjellen ble bare at det ble skiver i stedet for skruehoder.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.