Hei, har en sommerhytte fra 60-tallet og trenger å sette opp 2 Ikea veggkjøkkenskap (80x80cm). Veggene føles jo som tynn masonitt eller lignende.

Så spørsmålet er hvordan jeg fester skinnen man henger disse på. Jeg innbiller meg at det i dag finnes smarte plugger som blir sterke nok også i tynne vegger, men vet ikke hva det skulle være, eller bør jeg gjøre på annen måte?

Takk på forhånd
 
BirgitS
Selv om det er masonit eller lignende ytterst på veggene må det jo finnes lekter eller lignende bak som masoniten er festet i, og det er nok disse lektene du trenger å finne og bruke for å sette opp skinnen til kjøkkenskapene.
 
Test med en magnet om du kan finne spikene som sitter i reglene.
 
det kan være at det finnes råspont bak masoniten om du har flaks
 
Bruk skinnene ikea har for skapene og bruk 6-8mm treskrue av passende lengde. Plugg har ingenting i en trevegg å gjøre.
 
T tergo skrev:
det kan vara att där finns råspont bakom masoniten om du har tur
Det finns dessverre ikke. Bare tomrom.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Selv om det er masonit eller lignende ytterst på veggene, må det jo finnes lekter eller lignende bak som masoniten er festet i, og det er nok disse lektene du trenger å finne og bruke for å sette opp skinnen for kjøkkenskapene.
Det kommer jeg jo lete etter såklart, men tenkte mest der det ikke finnes
 
L lassebrun skrev:
Test med en magnet om du kan finne spikerne som sitter i stenderne.
Det var smart. Takk for tipset
 
MathiasS MathiasS skrev:
Bruk skinnene ikea har for skapene og bruk 6-8mm treskruer av passende lengde. Plugg hører ikke hjemme i en trevegg.
Kommer jo til å bruke skinnene og sjekke om jeg har funnet stendere så jeg har noe å feste i, men det er jo der det ikke finnes stendere jeg lurer på hva man kan bruke.
 
BirgitS
Normale lekter kan jo bære mye vekt, men masonitt tåler jo veldig lite.
Finnes det ingen vegghengte skap der i dag?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Normale lekter kan jo bære mye vekt, men masonit tåler jo veldig lite. Finnes det ingen vegghengte skap der i dag?
Nope
 
N Nygge72 skrev:
Kommer jo bruke skinnene og sjekke om jeg har funnet stendere så jeg har noe å feste i, men det er jo der det ikke finnes stendere jeg lurer på hva man kan bruke
men en vegg består aldri bare av masonit. Finnes det ikke stendere er det stående plank, om det er en trevegg. På 160cm finnes det minst 2 stendere å skru i og jeg tror ikke at du har en vegg med bare stendere og masonit - så har man aldri bygd. Mener du at det ikke finnes noe bak masoniten? Det vanlige ville være å ha rupanel eller sponplate bak masoniten, og da kan du jo skru hvor som helst.

Begynn med å finne ut nøyaktig hvordan veggen ser ut. Bor med 5-6mm bor og bruk en L-formet ståltråd for å forstå hvor tykk veggen er og hva den er laget av.
 
MathiasS MathiasS skrev:
men en vegg består aldri bare av masonit. Finnes det ikke stendere er det stående plank, om det er en trevegg. På 160cm finnes det minst 2 stendere å skru i, og jeg tror ikke du har en vegg med bare stendere og masonit - sånn har man aldri bygget. Mener du at det ikke finnes noe bak masoniten? Det vanlige ville være å ha råspont eller sponplate bak masoniten, og da kan du jo skru hvor som helst.

Begynn med å finne ut nøyaktig hvordan veggen ser ut. Borr med 5-6mm borr og bruk en L-formet ståltråd for å forstå hvor tykk veggen er og hva den er laget av.
klart det ikke bare er masonit. Derimot havner skapet mellom 2 vinduer (trolig stendere der) men det er for langt mellom vinduene for det skal ta disse 800. Men trolig får jeg 2 av 3 stendere mellom disse vinduene (kan tenke meg det er cc500 omtrent i denne hytta eller litt mindre. Så det blir fortsatt noe hull uten stender, og det vil jeg jo likevel ha så fast som mulig.
 
...men om du har regel eller ikke spiller ingen rolle om du har sponplate eller råspont bak masoniten. Gittvis drar du litt lengre skrue i lektene om du har det, men ellers tar du bare et par skruer mellom lektene også så sitter skapene der permanent.
 
  • Liker
Nygge72
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.