Skal feste veggskap på kjøkkenet. Veggen består først av et lag "puss" som er veldig porøst. Det er ca. 2-3 cm tykt. Under finnes murstein. Bygningen er bygget rundt 1949.
Vurderer å bruke såkalt trekantplugg for lettbetong, på den andre siden vil jeg jo etter noen cm møte mer solid materiale.
Kan dette funke eller finnes det andre alternativer bedre tilpasset for formålet.
Det er denne typen plugg jeg har tenkt å bruke.
Pakker med Lättbetongplugg fra Essve for salg, tilgjengelig i forskjellige størrelser; hvite plugger i gjennomsiktige plastposer på utstillingshylle.

C
Pussen er ikke noe å feste i. Bruk plugger beregnet for murstein/universalplugger og sørg for at skruen/pluggen er lange nok til å få godt feste i mursteinen. Pluggene på bildet ser altfor korte ut.

S
du skal alltid inn i fast matrial.
puts er egentlig ingen fast matrial

Pluggene på bildet finnes i litt forskjellige størrelser. F.eks. for borehull 12mm og boredybde 65mm og skruediameter 7-8mm eller 14x75 og skruediametre 10mm.
Teglet bak er utmerket å spikre i, det var med spiker de gamle skapene satt.

S
synes du setter skapene med bra plugg for tegl.
og hva for styrke får du på de spikerne? drag og fallende?

Det er aldri lett å spikre i murpuss/tegl, tro meg. Men du kan lett bore i tegl og sette inn plugg. De beste er ikke trekantsplugg, men nylonplugg fra Fischer er de absolutt beste. Har du riktig passning av plugg, borrediameter og skrue kan du henge en hest på det. Plugger tar ikke last på heng, men deres uttrekningsstyrke gjør at du kan stramme skruen slik at skapet sitter mot veggen med friksjon. Jeg ville brukt 10 mm Fischerplugg med 10 mm steinbor, kjørt de ned slik at festedelen havner i teglsteinen, og 6 mm franske skruer som er tilstrekkelig lange for å gå gjennom pluggen.

• Liker
tuxer og 1 annen
  • Laddar…
Takk! Nylonplugg fra fischer med fransk skrue får det bli. Finnes jo litt å velge på, bla en som de kaller SX som har en 4-sidig ekspansjon, kan det være noe?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.