Skal feste et entrétak i glass, veier ca. 55 kg. Det er 4 stk. fester og 3 av dem finner jeg en bjelke å feste i. Men oppe til venstre finnes det ikke, altså kun trepanelet. Hva finnes det for muligheter for god holdfasthet? Har testet med 60mm universalplugg, men det fungerte ikke, hadde kanskje fungert med 70mm, men vanskelig å finne i varehusene.

Noen som har hatt lignende problemer og vet noe som holder godt?

/Joel
 
  • Glassentrétak med to metallstøtter og fire festepunkter, montert mot en vegg.
Hvorfor plugg om det er trefor? Bedre å feste bordet ordentlig i de lektene det der spikret i med ordentlig skrue og deretter en passe grov skrue i panelet. Definitivt ingen plugg i tre!
 
Magnus E K
Angående vekten så må man nok regne på hvor stor kraft det blir ved innfestingen, og også ta høyde for snølast (tenk drive lengst ut mot kanten) og den dynamiske kraften når en 7 kilos havørn plutselig lander.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Angående vekten så må man nok regne på hvor stor kraft det blir ved innfestningen, og også ta høyde for snølast (tenk driver ytterst mot kanten) og den dynamiske kraften når en 7 kilos havørn plutselig lander.
Og hvordan regner jeg ut det?
 
R Robert-san01 skrev:
Hvorfor plugg om det er trepanel? Bedre å feste bordet ordentlig i de lektene der spikret i med ordentlig skrue og så en passende grov skrue i panelen. Definitivt ingen plugg i tre!
Trodde rett og slett at det ikke skulle holde å feste i 22mm panel. Ville at pluggen skulle ekspandere i hullet og vri seg bak panelet så det holder bedre. Jeg har skrudd ekstra på lektene så panelet skal holde bedre. Forstår at det ikke er optimalt, men det er på 1 av 4 fester så noen løsning må jeg fikse. Nå er det boret hull på 10mm også så det er vanskelig å bare skru...
 
I verste fall tar man jo ned litt panel og feller inn en list der man vil feste, for så å sette tilbake panelet.
 
  • Liker
Immobil
  • Laddar…
Ingen plugger her, bare fete treskruer. Hva har du for skruehull i de øvre festene?
Med den lille vinkelen som finnes mellom glassplaten og stagene får du en ganske høy utdragskraft på de øvre festene.
Om glasset veier 55 kg så belastes hver festepunkt med 14 kg uten snø. Om jeg regner riktig så blir utdragskraften 14/sin30°=28 kg. Med en 8mm treskrue er det ikke noe problem om skruen får ordentlig feste i si 50 mm tre.
Men om du bare har 28 mm panel og spinkle skruer så ville jeg ikke ha kjøpt det.
 
En grov Molly orker nok 30kg rett ut. Spørsmålet er nok om panelet klarer det uten å deles.
 
R Robert-san01 skrev:
En grov Molly orker nok 30kg rett ut. Spørsmålet er nok om panelet fikser det uten å deles.
Også vurdert Molly, må dog være rustfri. Det er to skruehull på beslaget, om det ikke knekker bordet så skal det holde?

T Thomas_Blekinge skrev:
Ingen plugg her uten fete treskruer. Hva har du for skruehull i de øvre festene?
Med den lille vinkelen som finnes mellom glassplaten og stagene får du en ganske høy utdragskraft på de øvre festene.
Om glasset veier 55 kg så belastes hver festepunkt med 14 kg uten snø. Om jeg regner riktig så blir utdragskraften 14/sin30°=28 kg. Med en 8mm treskrue er det ikke noe problem om skruen får ordentlig feste i si 50 mm tre.
Men om du bare har 28 mm panel og spinkle skruer så ville jeg ikke ha kjøpt det.
Det er et skruehull på 11mm. Ok, men nå har jeg ikke mer enn fasaden å feste i, så 50mm tre finnes ikke...
 
Toggler plugg
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.