Skal feste et entrétak i glass, veier ca. 55 kg. Det er 4 stk. fester og 3 av dem finner jeg en bjelke å feste i. Men oppe til venstre finnes det ikke, altså kun trepanelet. Hva finnes det for muligheter for god holdfasthet? Har testet med 60mm universalplugg, men det fungerte ikke, hadde kanskje fungert med 70mm, men vanskelig å finne i varehusene.
Noen som har hatt lignende problemer og vet noe som holder godt?
/Joel
Noen som har hatt lignende problemer og vet noe som holder godt?
/Joel
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 10 262 innlegg
Hvorfor plugg om det er trefor? Bedre å feste bordet ordentlig i de lektene det der spikret i med ordentlig skrue og deretter en passe grov skrue i panelet. Definitivt ingen plugg i tre!
Magnus E K
Huseier
· Östergötland
· 4 606 innlegg
Magnus E K
Huseier
- Östergötland
- 4.606 innlegg
Angående vekten så må man nok regne på hvor stor kraft det blir ved innfestingen, og også ta høyde for snølast (tenk drive lengst ut mot kanten) og den dynamiske kraften når en 7 kilos havørn plutselig lander.
Trodde rett og slett at det ikke skulle holde å feste i 22mm panel. Ville at pluggen skulle ekspandere i hullet og vri seg bak panelet så det holder bedre. Jeg har skrudd ekstra på lektene så panelet skal holde bedre. Forstår at det ikke er optimalt, men det er på 1 av 4 fester så noen løsning må jeg fikse. Nå er det boret hull på 10mm også så det er vanskelig å bare skru...R Robert-san01 skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 222 innlegg
Ingen plugger her, bare fete treskruer. Hva har du for skruehull i de øvre festene?
Med den lille vinkelen som finnes mellom glassplaten og stagene får du en ganske høy utdragskraft på de øvre festene.
Om glasset veier 55 kg så belastes hver festepunkt med 14 kg uten snø. Om jeg regner riktig så blir utdragskraften 14/sin30°=28 kg. Med en 8mm treskrue er det ikke noe problem om skruen får ordentlig feste i si 50 mm tre.
Men om du bare har 28 mm panel og spinkle skruer så ville jeg ikke ha kjøpt det.
Med den lille vinkelen som finnes mellom glassplaten og stagene får du en ganske høy utdragskraft på de øvre festene.
Om glasset veier 55 kg så belastes hver festepunkt med 14 kg uten snø. Om jeg regner riktig så blir utdragskraften 14/sin30°=28 kg. Med en 8mm treskrue er det ikke noe problem om skruen får ordentlig feste i si 50 mm tre.
Men om du bare har 28 mm panel og spinkle skruer så ville jeg ikke ha kjøpt det.
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 10 262 innlegg
En grov Molly orker nok 30kg rett ut. Spørsmålet er nok om panelet klarer det uten å deles.
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 10 262 innlegg
En som denne ville jeg prøve.
https://www.hornbach.se/shop/TOX-Sk...=8229630&url=8229631&trackArticleCrossType=vb
https://www.hornbach.se/shop/TOX-Sk...=8229630&url=8229631&trackArticleCrossType=vb
Også vurdert Molly, må dog være rustfri. Det er to skruehull på beslaget, om det ikke knekker bordet så skal det holde?R Robert-san01 skrev:
Det er et skruehull på 11mm. Ok, men nå har jeg ikke mer enn fasaden å feste i, så 50mm tre finnes ikke...T Thomas_Blekinge skrev:Ingen plugg her uten fete treskruer. Hva har du for skruehull i de øvre festene?
Med den lille vinkelen som finnes mellom glassplaten og stagene får du en ganske høy utdragskraft på de øvre festene.
Om glasset veier 55 kg så belastes hver festepunkt med 14 kg uten snø. Om jeg regner riktig så blir utdragskraften 14/sin30°=28 kg. Med en 8mm treskrue er det ikke noe problem om skruen får ordentlig feste i si 50 mm tre.
Men om du bare har 28 mm panel og spinkle skruer så ville jeg ikke ha kjøpt det.
Klikk her for å svare

