Trykket ekspansjonsbolten gir på betongen burde avhenge av bolten og hullet sin dimensjon.
Hvorvidt det trykket er for mye, avhenger av borehullet sin plassering, betongens styrke og armering. Burde vel gå bra å bore i bunnsvillens midte?
Hvorvidt det trykket er for mye, avhenger av borehullet sin plassering, betongens styrke og armering. Burde vel gå bra å bore i bunnsvillens midte?
Hva har du for dimensjon på svillen og hvilken størrelse på ekspanderen har du tenkt å bruke?
Jeg kjørte 8mm midt i svillen som var 170mm og det fungerte utmerket. Du kan jo alltid flytte inn ekspanderen litt om du er usikker, bør ikke påvirke noe i styrken.
Jeg kjørte 8mm midt i svillen som var 170mm og det fungerte utmerket. Du kan jo alltid flytte inn ekspanderen litt om du er usikker, bør ikke påvirke noe i styrken.
Min svill er 145 mm og skal plasseres slik at ca. 2 cm havner utenfor betongkanten. Har kjøpt både 8 mm og 10 mm ekspanderbolter siden jeg ikke kunne bestemme meg i butikken :-DMUSS skrev:
Så din bolt havnet 8-9 cm inn fra kanten? Hvor lang bolt hadde du? Mine er på 120 mm og skal ned 60 mm i platen.
Gnien som man er stjal jeg ekspanderne fra jobben, var vel ca 90mm. Men jeg forsenket dem ca 10mm med en 25mm trebor. Så ca 45-50mm bør sitte i platen.Fredric1 skrev:
Jeg ser ingen grunn til å bruke 10mm hvis du har 8mm, snekkere bruker jo mye spikerplugg, men det kan kanskje noen med bedre kunnskaper innen betong og holdfasthet svare på.
Hilti må være dyre, men de har bra data på alle sine produkter. Eksempel på M10, det går sikkert an å sammenligne med dine M10-expander om du ikke kan finne noe på produsentens hjemmeside. http://www.hilti.se/holse/page/modu...jsf?lang=sv&nodeId=-540663&selProdOid=1323561
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 innlegg
Hvorfor bruker dere ikke expanderspik?
Protte
Protte
Klikk her for å svare