3.394 lest ·
8 svar
3k lest
8 svar
Feste svill i grunn, svilltetting forårsaker svikt
Jeg holder på med en mindre utbygging av huset og har derfor murt opp en grunnmur utenfor eksisterende vegg. Nå har jeg akkurat lagt bunnsvilltetting (Paroc, "skumplast") på grunnmuren (som består av murblokker) og deretter bunnsvillen på.
På trelastlageret fikk jeg rådet om å kjøpe 8x90 ekspansjonsspiker for festingen. Jeg boret derfor med 8mm borr rett gjennom bunnsvillen og ned i øverste murblokk. Gjennom bunnsvillen gikk det ganske greit å spikre, men i murblokken synes jeg ikke ekspansjonsfunksjonen fungerer spesielt bra. Jeg har spikret med 60cm mellomrom, men bunnsvillen svikter og sitter ikke spesielt fast i vertikal retning. Den vil naturligvis ligge stille når resten av veggen er på plass, men akkurat svikten plager meg.
Når jeg nå har begynt å legge ut gulvbjelkene som tilsluttes på husets eksisterende bunnsvill, er det vanskelig å avrette disse fordi jeg ikke helt vet "hvor jeg har den nye bunnsvillen". Tips og ideer om hvordan jeg skal gå videre mottas med takk!
På trelastlageret fikk jeg rådet om å kjøpe 8x90 ekspansjonsspiker for festingen. Jeg boret derfor med 8mm borr rett gjennom bunnsvillen og ned i øverste murblokk. Gjennom bunnsvillen gikk det ganske greit å spikre, men i murblokken synes jeg ikke ekspansjonsfunksjonen fungerer spesielt bra. Jeg har spikret med 60cm mellomrom, men bunnsvillen svikter og sitter ikke spesielt fast i vertikal retning. Den vil naturligvis ligge stille når resten av veggen er på plass, men akkurat svikten plager meg.
Når jeg nå har begynt å legge ut gulvbjelkene som tilsluttes på husets eksisterende bunnsvill, er det vanskelig å avrette disse fordi jeg ikke helt vet "hvor jeg har den nye bunnsvillen". Tips og ideer om hvordan jeg skal gå videre mottas med takk!
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 innlegg
Spik med klippspik skrått ned gjennom, ingen forboring
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 innlegg
4" går utmerket men gjerne 5" om du finner det.
Slå i dem litt skjevt så biter det bedre og står imot løftekrefter en anelse mer
Slå i dem litt skjevt så biter det bedre og står imot løftekrefter en anelse mer
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 innlegg
Det er klart, man kan jo ikke vite alt om alt, dessverre
Jeg brukte gjenget stang som ble kappet i passende lengder og deretter forankret med sementmørtel alternativt metallisk plastic padding i lecablokkene, deretter skrudde jeg svillen med mutter.
Medlem
· Stockholm
· 4 646 innlegg
Slå i spikene på et senere stadium når det er litt vekt på stenderverket, da fjærer det ikke og skrangler rundt. Da sitter det!
Klikk her for å svare