Hvilken type skrue skal brukes til å feste impregnerte stolper i betongfundament?
Alle eksisterende stolper som er satt opp hos oss, er festet med bolt og mutter i fundamentet. Vanskelig å avgjøre hvilken overflatebehandling disse boltene har. Stolpene er malte og ikke impregnerte.
I dag har jeg kjørt mange mil, besøkt fire byggevarehus og lett etter slike varmforsinkede bolter. Det finnes ikke noe sted, bortsett fra i en butikk der de kostet 40 kr stykk. Vi snakker kilopris som er høyere enn for indrefilet, og varmforsinket er virkelig ikke noe eksklusivt materiale. Det er dessuten mer metall i fundamentet som koster mindre.
Fungerer vanlige forsinkede, eller ruster de opp på noen år?
Eller må man bruke franske, ser ut til å finnes varmgalvaniserte overalt.
Alle eksisterende stolper som er satt opp hos oss, er festet med bolt og mutter i fundamentet. Vanskelig å avgjøre hvilken overflatebehandling disse boltene har. Stolpene er malte og ikke impregnerte.
I dag har jeg kjørt mange mil, besøkt fire byggevarehus og lett etter slike varmforsinkede bolter. Det finnes ikke noe sted, bortsett fra i en butikk der de kostet 40 kr stykk. Vi snakker kilopris som er høyere enn for indrefilet, og varmforsinket er virkelig ikke noe eksklusivt materiale. Det er dessuten mer metall i fundamentet som koster mindre.
Fungerer vanlige forsinkede, eller ruster de opp på noen år?
Eller må man bruke franske, ser ut til å finnes varmgalvaniserte overalt.
Biltemas rustfrie er litt billigere enn byggefirmaets varmforsinkede. Dog er det likevel fortsatt 3-4 ganger dyrere enn vanlige forsinkede.
Hvor lenge holder en elforsinket 10 mm bolt utendørs og kan den byttes? Ruster den på et år blir det uøkonomisk.
Hvor lenge holder en elforsinket 10 mm bolt utendørs og kan den byttes? Ruster den på et år blir det uøkonomisk.
Litt billigere ? det skiller mellom 40 kr og biltemas rustfrie 12 kr.T-G-B skrev:
Det kommer an på hva du mener med holder, de kanskje begynner å ruste på 1-5 år men de holder trolig din livstid.
Sist redigert:
Ok er det ingen ting som påvirker holdbarheten merkbart? Litt overflaterust er ingen problem.
Det bør være enklere å bytte boltene enn å bytte plintfestet dersom det ruster.
25 år høres ut som en ok tid.
Angående prisjämförelsen med biltema så regnet jeg på hele pakken, trenger fem pakker bolter og tre pakker muttere. Merkelig at det ikke er samme antall i pakkene.
Det bør være enklere å bytte boltene enn å bytte plintfestet dersom det ruster.
25 år høres ut som en ok tid.
Angående prisjämförelsen med biltema så regnet jeg på hele pakken, trenger fem pakker bolter og tre pakker muttere. Merkelig at det ikke er samme antall i pakkene.
De er langt fra å anbefale i dag. Finnes bedre alternativer som holder bedre.K Krejtos skrev:
Vognbolt som jeg foreslo eller skrue tilsvarende Essve Cut eller lignende.
https://www.essve.se/essvese/sv/pro...xkantshuvud-87502-46/träskruv-hex-corrseal-46
https://www.heco.se/sortiment/trainfastningar/traskruv-sexkant/traskruv-hexagon-protect-4.html
Klikk her for å svare