Hvilken type skrue skal brukes til å feste impregnerte stolper i betongfundament?
Alle eksisterende stolper som er satt opp hos oss, er festet med bolt og mutter i fundamentet. Vanskelig å avgjøre hvilken overflatebehandling disse boltene har. Stolpene er malte og ikke impregnerte.
I dag har jeg kjørt mange mil, besøkt fire byggevarehus og lett etter slike varmforsinkede bolter. Det finnes ikke noe sted, bortsett fra i en butikk der de kostet 40 kr stykk. Vi snakker kilopris som er høyere enn for indrefilet, og varmforsinket er virkelig ikke noe eksklusivt materiale. Det er dessuten mer metall i fundamentet som koster mindre.
Fungerer vanlige forsinkede, eller ruster de opp på noen år?
Eller må man bruke franske, ser ut til å finnes varmgalvaniserte overalt.

Biltema har en del rustfrie. Og Swedol har med overflatebehandling for utendørsbruk.

Biltemas rustfrie er litt billigere enn byggefirmaets varmforsinkede. Dog er det likevel fortsatt 3-4 ganger dyrere enn vanlige forsinkede.
Hvor lenge holder en elforsinket 10 mm bolt utendørs og kan den byttes? Ruster den på et år blir det uøkonomisk.

T-G-B skrev:
Biltemas rustfrie er litt billigere enn byggefirmaets varmgalvaniserte. Dog er det uansett fortsatt 3-4 ganger dyrere enn vanlige galvaniserte.
Hvor lenge holder en elgalvanisert 10 mm bolt utendørs og kan den byttes? Ruster den på ett år blir det uøkonomisk.
Litt billigere ? det skiller mellom 40 kr og biltemas rustfrie 12 kr.

Det kommer an på hva du mener med holder, de kanskje begynner å ruste på 1-5 år men de holder trolig din livstid.

Sist redigert:
Ja de ser fine ut i tre fire år men ruster nok ikke i stykker på 25

Ok er det ingen ting som påvirker holdbarheten merkbart? Litt overflaterust er ingen problem.
Det bør være enklere å bytte boltene enn å bytte plintfestet dersom det ruster.
25 år høres ut som en ok tid.
Angående prisjämförelsen med biltema så regnet jeg på hele pakken, trenger fem pakker bolter og tre pakker muttere. Merkelig at det ikke er samme antall i pakkene.

Jeg har bare meninger og tro på 25 år men etter 5 år ute men under tak har mine elzinkede biltemavognsbolter bare blitt litt matte.

Vanlig varmforzinket fransk skrue burde vel gå bra?

Franske skruer ser ut til å ha normale priser, men de er for lange. Stolpene er 70 mm, da må man ha korte skruer, ellers krasjer de i midten?
Eller skal man skru stolpen med bare en skrue på hver side?

For lange?
Det finnes jo mange forskjellige dimensjoner og lengder på fransk treskrue.

Jeg pleier å skru inn mine nåra grader på skjevt slik at de ikke kolliderer.

Vanlig elforzinket vognbolt, M10. Vil vare lenger enn terrassen.
Om du garantert vet at du kommer måtte løsne boltene så kan du male på bitumenmasse på endene.

Anbefaler Fransk treskrue for optimalt resultat.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.