Vi har en limtrebjelke som har erstattet en vegg på kjøkkenet, på et sted hvor det hadde passet bra å kunne henge opp mindre dyr når man parterer hjemme. Dels å kunne henge ett eller to lam, men også litt flere mindre dyr, avhengig av hva som har blitt jaktet eller slaktet.

Første tanke var å ha en slags stang, som henger på siden av bjelken, i stil med en gardinstang. Forskjellen er at stangen og festet må kunne bære, si, 2 x 25 kg lam.

For at det skal passe inn på kjøkkenet, ville min kone foretrukket at stangen går langs hele bjelken, som er cirka 3,5 meter, noe som antagelig vil innebære et antall fester langs stangen.

Jeg har lett, men ikke funnet noen passende ferdige eller halvferdige produkter for dette. Er det noen som har tips til noe som kan fungere?

Finner du virkelig ingenting i ballingsløvs katalog?! Det høres jo uansett ut som noe som burde finnes i ethvert hjem. Jeg mener, hvis man tilfeldigvis skyter en bunt småvilt på vei hjem når man har hentet ungene fra barnehagen vil man jo kunne henge opp dyrene smidig mens man fikser mellommåltid til ungene.

• Liker
Bobbarebygg og 1 annen
  • Laddar…
Jeg stiller meg, liksom MathiasS, undrende, men spør litt mer direkte:

Er dette virkelig et seriøst spørsmål?
Skal du henge opp slaktede lam for avblødning, deretter flå dem og partere dem inne på kjøkkenet i villaen?
Hva sier familien når det spruter blod ved frokostgrøten?

Nåvel, hos granngården finner du en del slakt-tilbehør, bl.a. slaktekroker i forskjellige utførelser.
Dem henger du enkelt og greit opp i rørene til melkeanlegget.
Forutsatt selvfølgelig at du ikke fortsatt har glassrør til melken?

Hørrudu kow, det eneste jeg lurer på er hvorfor disse tilbehørene ikke finnes i kjøkkenkatalogene. Helt sjukt.

Selvfølgelig, du har naturligvis rett.

Biltema har jo begynt med "hästgrejer", så det drøyer nok ikke lenge før IKEA kommer med slakte- og parteringstilbehør.

Skäktkniven Smärtfri f.eks. :p

Kommer man fra et jegerhjem så er ikke kjøtt og døde dyr noe ekkelt så jeg forstår TS spørsmål helt. Blodtapping og uttaking antar jeg kommer til å skje på et annet sted men et kjøkken er vel en fenomenal plass for å partere et dyr? Bra arbeidsflater og god hygiene sammenlignet med de garasjer eller boder der mange insisterer på å dele opp kjøttet.

Man kan kanskje tenke seg IKEAs "Grundtal". De er jo litt korte men man kan jo feste flere stykker etter hverandre så det dekker opp hele bjelken. Ellers kan det kanskje være en idé å kontakte et mekanisk verksted som kan sveise sammen litt mer "luksuriøse" gardinstångsfästen til deg som du kan kombinere med en passende stang.

• Liker
Dalbotant og 2 andre
  • Laddar…
Unnskyld hvis det var uklart, men nei, jeg mener ikke at jeg skal verken avlive, bløgge, ta ut, flå eller slakte dyr på kjøkkenet. Sølet får man ta et annet sted.

Derimot, når man har et ferdighengt slakt, som skal skjæres, stappes i poser, og fryses inn, er det smidigst å gjøre det på kjøkkenet, og det spruter ikke noe blod på kjøkkenbordet. Imidlertid pleier det å bli unødvendig sølete rundt kjøkkenbenken, siden det er dårlig med plass til et større lam. Dermed ønsket mitt om å kunne ha dem hengende for grovstykking. Når barna ser at vi tar vare på kjøttet, blir de glade fordi de vet det betyr god mat, og de har full kontroll på hele prosessen fra skudd til matbord. Kona sier ikke så mye, fordi hun er like opptatt som meg med å ta vare på dyret, og hun er vant (til forskjell fra meg, som vokste opp i rekkehus) til å være med på slakting siden barnsben.

Uansett, spørsmålet var egentlig verken om jakt, slakting eller stykking, men om å henge opp en stang på en vertikal flate av kraftig tre. Kan vi begynne på nytt, og late som det er en hoppegynge til en uvanlig tykk ettåring som jeg vil kunne henge opp? En hengekøye, som skal gå an å flytte sidelengs for å ikke være i skygge?

Båttilbehør var en god idé, kunne tenke meg at en kraftig rekkerikting kunne fungere, hvis de nå holder for vekten.

Ellers var nok en røroppheng det nærmeste jeg hadde funnet, med det eneste problemet at jeg ikke hadde funnet noen for mindre enn 3 rør.

Noen andre tips? Min tanke var at rør/stenger ikke er noe nytt når det gjelder å henge ting - klær, gardiner, verktøy, etc, og at det burde kunne finnes noe ferdig, eller noe som er lett å tilpasse, også for å tåle litt mer vekt.

• Liker
Dalbotant og 1 annen
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Det høres jo ut som noe som burde finnes i ethvert hjem.
Før jeg koblet inn hjernen og innså at du var ironisk, så var jeg enig ;-)

Klart man skal ha muligheter til å henge opp ting. Kroker og andre opphengssaker er jo noe som mangler til alt mulig, ikke bare kjøtthåndtering. Bagasjeplasser i biler, kjøkken, garderober, garasjer, klesskap, loft... hvor trenger man ikke å henge opp ting?

Ikea grundtal hadde vært perfekt, men der setter min kone grensen, altfor moderne til å passe inn i et hus fra 1927. Synd at de ikke har en trendy "rustikk" variant.

For øvrig, noen som har peiling på holdfasthet? Om man kjøpte et sånt rør, for eksempel:
http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=1000

Si at man satte opp det røret med en holder i hver ende, samt to langs røret, så det blir en meter mellom hver holder.

Omtrent hvor mye ville en sånn holder tåle?
http://www.seasea.se/Article.aspx?A...unner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner

Hvor mye kunne man henge midt på røret, før røret bøyer seg?

Ikke ute etter noen eksakte opplysninger, men er det noe som eventuelt kunne fungere, og derfor verdt å sjekke videre på, eller er jeg helt på jordet?

Det rustfrie røret som du lenker til er minst 5 ganger sterkere enn ikeas grunnlag.
Jeg tror at det kommer til å holde bra, om du velger bra skruer til konsollene.
Vil du kunne flytte kroken langs med stangen, eller er resten bare dekorasjon?

• Liker
linusc
  • Laddar…
Jeg tror at de beslag som ønskes finnes på Teofils beslag, i den grad man ikke finner det som trengs i vanlige byggevarehus.

• Liker
linusc
  • Laddar…
Ts - om du setter et langt rør så prøv å få inn mange fester langs med. Ellers vil krokene, hvis du bruker slike, skli sammen hele tiden. Har du fester plassert med egnede avstander kan du henge så bakbeina får den vinkelen du ønsker. Jeg har bare mindre dyr der det holder med en snare rundt bakbeinet men lam forutsetter jeg er lettere å håndtere med kroker.

• Liker
linusc
  • Laddar…
linusc,

Jeg vil be om unnskyldning for sarkasmene og ondskapsfullheten jeg øste ut i går!

Har ingenting å skylde på :o
Fant bare tanken på å henge opp slaktkropper på kjøkkenet som urimelig.

Som sagt, unnskyld!

• Liker
linusc
  • Laddar…
Da føles jo rustfritt rør med passende fester som en god idé. Tanken med langt rør er dels å til hverdags kunne henge opp ting som også vanlige nordmenn fortsatt har i sine kjøkken, som stekepanner, hvitløksfletter, og noen buketter krydder til tørk, dels å kunne være litt fleksibel med hvor man henger slaktkropper, avhengig av antall og størrelse, og til slutt at det nok rett og slett ser naturlig ut om det går langs med hele bjelken. Så kan det sikkert være praktisk å ha mye plass å henge ting på når man holder på med pølsestapping, eller andre prosjekter der man har mye greier som må henges opp. Hadde vi fortsatt hatt kaniner, så hadde det jo vært praktisk å kunne henge opp ganske mange ved siden av hverandre, men det er for mye arbeid for små mengder kjøtt, så det har vi sluttet med.

Jeg pleier å bruke kroker, men å henge med en krok i hvert bein går bra. Ved lammeslakten for noen uker siden var det en akillessene som røk, og jeg oppdaget at en snare rundt bakbeinet går helt fint det også. Ved uttak er det ganske praktisk med slaktegalge, som holder beina i smidig vinkel, men her handler det jo mest om å kunne henge opp åbenbaringen for grovstykkelse.

KOW, ingen fare, det var ikke mange år siden jeg kjøpte en hel kylling i matbutikken for første gang, så jeg er klar over at vi alle har ulike adferdsmønstre på kjøkkenet :-)

linusc skrev:
...
KOW, ingen fare, det var ikke mange år siden jeg kjøpte en hel kylling i matbutikken for første gang, så jeg er klar over at vi alle har ulike atferdsmønstre på kjøkkenet :-)
Takk!

Vi slakter, plukker og tar ut våre overflødige ungkalker ute på vedbodsbacken.
I fjor tok vi 11 stykker til et fjærfeslakteri, men nå, med hjelp av et kurs,
håndterer hustruen plukking og uttak, og jeg svinger øksen.

Det lærte jeg for en mannsalder siden hos en slektning, som var bonde.
Han hadde kreaturløst jordbruk, men noen gjess og ender som "dekorasjon".
Der spiste jeg f.ø. kanin for første og eneste gang (håper ikke datteren leser dette :x ).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.