9.353 lest ·
9 svar
9k lest
9 svar
Feste stålstender i betong med ukjent rørføring.
Jeg har boret mitt første hull for å plugge opp stålregel i betongtaket. For å være sikker på at plastpluggen ikke skulle stikke ut boret jeg ganske dypt. Plutselig gikk boret veldig raskt noen cm, så kom en dusj vann med bra trykk.
Jeg pleier å ha flaks med det jeg foretar meg og håper dette var en pekepinn for å unngå uflaks på noe verre sted. For eksempel skjult siving som ikke synes før alle platene er på plass.
Jeg pigget opp røret og la en kobling og må lage en inspeksjonsluke og drenering som varsler om koblingen begynner å lekke i fremtiden. Det er i et lite dusjhjørne, så det er ikke hele verden med koblingen i betongdekke-taket.
Nå til spørsmålet:
Jeg vil selvfølgelig ikke få flere dusjer med påfølgende inspeksjonsluker og vil ha en grunn borring for spiker/skruer.
Hva skal jeg velge?
Jeg leste at en ekspansjonsspiker er bra da hullene blir grunne. Letet så opp en type og fant den korteste på 60 mm. Jeg trenger bare 8,6 mm lang for mine plåtreglar med 0,6 mm gods. Finnes det superkort ekspansjonsspiker eller plugg/skru?
Takk til alle hjelpsomme som finnes på denne siden. Noen har jo helt utrolig mange innlegg som virker pålitelige.
Jeg pleier å ha flaks med det jeg foretar meg og håper dette var en pekepinn for å unngå uflaks på noe verre sted. For eksempel skjult siving som ikke synes før alle platene er på plass.
Jeg pigget opp røret og la en kobling og må lage en inspeksjonsluke og drenering som varsler om koblingen begynner å lekke i fremtiden. Det er i et lite dusjhjørne, så det er ikke hele verden med koblingen i betongdekke-taket.
Nå til spørsmålet:
Jeg vil selvfølgelig ikke få flere dusjer med påfølgende inspeksjonsluker og vil ha en grunn borring for spiker/skruer.
Hva skal jeg velge?
Jeg leste at en ekspansjonsspiker er bra da hullene blir grunne. Letet så opp en type og fant den korteste på 60 mm. Jeg trenger bare 8,6 mm lang for mine plåtreglar med 0,6 mm gods. Finnes det superkort ekspansjonsspiker eller plugg/skru?
Takk til alle hjelpsomme som finnes på denne siden. Noen har jo helt utrolig mange innlegg som virker pålitelige.
Da får det bli sånne.
Jeg er båt-eier og der finnes mange dårlige eksempler på rustfri skrue i aluminium der aluminiumen har forsvunnet i området nær skruen.
Nå er det i et salt miljø så risikoen er nok liten. Dog synes jeg at den rørlignende spikeren av stål kunne vært 15-20 mm og hatt et hode. Det hadde vært perfekt.
Jeg har aldri vært noen aluminiumsentusiast. Bra som elektrisk leder og til kjøleplater. Skrur man inn en rustfri skrue i en alu-båt er det snart ingen skrue igjen.
Jeg er båt-eier og der finnes mange dårlige eksempler på rustfri skrue i aluminium der aluminiumen har forsvunnet i området nær skruen.
Nå er det i et salt miljø så risikoen er nok liten. Dog synes jeg at den rørlignende spikeren av stål kunne vært 15-20 mm og hatt et hode. Det hadde vært perfekt.
Jeg har aldri vært noen aluminiumsentusiast. Bra som elektrisk leder og til kjøleplater. Skrur man inn en rustfri skrue i en alu-båt er det snart ingen skrue igjen.
Hva har skjedd med limet om 30 år? Blir det gassdannelse eller løsner det eller kommer noen bakterie og spiser det opp? Jeg vil helst ikke bruke materiale som ikke har vært brukt i minst 30 år da det vel er på tide å gjøre det om igjen. Har limet eksistert lenge?mats_o skrev:
Min kjeller er nå 30 år og gjort på en måte man ikke får gjøre nå. Trellekter selvfølgelig. Heltett plastmatte som helt stenger inne fuktigheten fra platen. Likevel har treet klart seg unntatt på ett sted der en støpefeil i betongplaten har gjort at vann sannsynligvis har sippet inn ved "våtperioder". Der hadde bunnleken helt råtnet bort på et par dm.
Ingen lukt eller sopp eller muggdannelse. Treet var bare stort sett borte og restene var mørkebrunt og lignet kull.
Formodentlig hadde det bare blitt vått og så tørket. Kjelleren er tørr og dermed blir det vel ingen muggdannelse den korte tiden treet er fuktig etter et slagregn f.eks.
Likaså er det vanlig gipsplater. Ingen problemer der heller. Ingen muggprikker eller dårlig lukt. Så gips kunne jeg bruke men der finnes det jo regler.
Selv dusjhjørnet var gipsen helt OK under våttapeten. Veldig sjelden dusjet der og det er nok grunnen. I resten av rommet, avslapningsrom utenfor badstuen, tenkte jeg å beholde gips-trellekt-veggene. Kjellerveggen er der felles med naboen (rekkehus) og tørr, liksom også platen som der ligger 1 m over naboens plate og bør fortsette å være tørr.
Oi, det høres ut som jeg har et salt miljø i kjelleren, men det ble en feil med referansen. Det er selvfølgelig i båten jeg har et salt miljø, men i kjelleren er nok alu/stål ingen risikokonstruksjon. Muligens nederst om vann skulle klare å sive inn litt for ofte fra et lekkende våtskikt. Men har man limt, holder det uansett. Veggen sitter sikkert fast selv om noen plugg skulle slippe. Ellers får man vel skru den fast i etterkant, det kan neppe være en stor sak om man ikke har hengt opp noe tungt, veggtoalett eller sånn.
Jeg drar nok og kjøper en tube. Det føles usikkert å sette boret i betongen, og røret jeg boret hull i lå 20 mm inn. Har en VVS-tegning nå, men noen steder fester jeg profilen med lim, det virker tryggest.
Er det PL400 som gjelder? Finnes det helseregler? Vil ikke ha noe som avgir gasser når det eldes eller blir vått.
Er det PL400 som gjelder? Finnes det helseregler? Vil ikke ha noe som avgir gasser når det eldes eller blir vått.
Klikk her for å svare