Hei,

Jeg skal bygge en lydisolerende ekstravegg mot en eksisterende tynn vegg fra århundreskiftet. Min tanke var å bruke disse stålprofilene (45mm):

https://www.norgips.se/produkter/regel-db/

Mitt problem er at taket er enda mer porøst, og det finnes i prinsippet bare puss å feste mot innerst og opp mot taket.

Det betyr at jeg bare har mulighet til å feste veggen skikkelig mot gulvet, høyre og venstre vegg. Er det i det hele tatt rimelig og mulig? Noen som vet?

Tenk på at du må ha en luftspalte mellom originalveggen og din nye vegg for å få god lydisolasjon. Noen centimeter er nok.

Når det gjelder taket - hva finnes under den porøse pussen? Sannsynligvis et innertak av ett-toms bord. Det burde være mulig å skru takskinnen gjennom pussen og opp i innertaket. Eller hvorfor ikke slå bort pussen der veggen skal stå og skru direkte i innertaket?

Slik ser det ut under pussen (kan nås inne i en klesbod, der pussen har vært listeløs). Det jeg synes er rart, er at det ikke finnes noen bord som går helt inn mot veggen slik jeg kan se. De ser altså ut til å slutte 10-15 cm før veggen.

Bildet er tatt opp mot taket, der pilen jeg tegnet er avstanden mellom bordene i taket og veggen.

Bilde av tak med avskallet puss som viser et gap på 10-15 cm mellom treplanker og vegg, pekeillustrasjon viser avstanden.

Hvor lang er veggen?
Om den ikke er altfor lang (si 4m) så burde det vel gå å feste en liggende trelekt i "sideveggene" som stålreglene deretter skrus i.

Den er fire meter, bra gjetning! ;-)

Du mener noe sånt her? Tenker meg at da ville en "stålskena" fylle omtrent samme funksjon, eller? Det man er litt bekymret for er jo at hele veggen skal ramle ned fordi man ikke har noe festepunkt i taket. Men det kanskje holder at det sitter ordentlig i sidene.

Treramme med tekst om at den ikke er festet i taket, montert mellom stolper i et interiørområde med blomstrete tapet.

A arcile skrev:
Den er fire meter, bra gjetning! ;-)

Du mener noe sånt her? Tenker meg at da skulle en "stålskinne" fylle omtrent samme funksjon, eller? Det man er litt bekymret for er jo at hele veggen skal ramle ned fordi man ikke har noe festepunkt i taket. Men det kanskje holder at det sitter ordentlig i sidene.

[bilde]
Lim fast regelen i taket og sørg for at de stående reglene sitter litt i spenn mot takregelen så skal det vel fungere.

P petererlandsson1194 skrev:
Lim fast bjelken i taket og sørg for at de stående bjelkene sitter litt i spenn mot takbjelken så skal det vel fungere.
Eller et par lange treskruer som går gjennom pussen...

Ja altså, NOE må jo finnes der under pussen som holder oppe taket også kan man synes. Ellers hadde jo hele etasjen ovenfor kommet ned. :-)

Et annet alternativ som allerede er nevnt er jo selvfølgelig å skru inn i pussen med litt lengre skrue / bruke en form for ankermasse for å få det til å feste. Så håpe at pussen holder det. Burde vel ikke bli noen enorme krefter som skulle rive løs veggen og få den til å falle fremover.

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.