Hei!
Jeg skal sette opp en skorstein på utsiden av huset mitt der det også skal skje en gjennomføring av røkrør gjennom sokkelen/kjellerveggen. Skorsteinen skal da også ha en konsoll på utsiden som holder den oppe. Så spørsmålet er nå hvordan jeg best fester denne konsollen i veggen som består av betonghullstein.
Noen form for ekspander? Skrue og plugg? Kjellerveggen her består av 1 "lag" hullstein da den er kledd med osb og gipsplate på innsiden. Skal man kanskje satse på å gå gjennom hele veggen og bruke type bolt og mutter og stor skive på innsiden?
På bildet er det tenkt at skorsteinen skal komme ut mellom vinduet nærmest kameraet i kjelleren og hjørnet.
Betonghullestein kan være vanskelig å garantere god innfesting i, den består jo til stor del av hulrom. Jeg er enig med forrige taler, men kanskje er det nok med et par korrekt anlagte plinter med grove jern som holder opp røret...
Grunnplate blir litt vanskelig da skorsteinen er konstruert for å festes i en konsoll. Det er en NVI2000 stålpipe.
Nei, kjelleren er ikke særlig varmeisolert, nei, det kommer når det blir tid for å drenere om.
Jepp, den skal gå gjennom takfoten. Ja, det får nok bli noe sånt, alt. bore gjennom hele veggen og så store skiver på begge sider. Jeg har et mellomrom og så kommer innerveggen på innsiden.
Hvis du bruker ankermasse i betonghullstein, skal du sette inn en fordelingshylse (det er hva Hilti kaller det) først. Det er som et rør eller plugg av plastnett som man deretter fyller med ankermasse før man setter inn gjengestålet eller det man skal feste. Hvis du ikke har det, kan du ende opp med å pumpe inn masse dyr ankermasse som forsvinner i hulrommene i steinen og som ikke gjør noen nytte i det hele tatt.
Jeg har dog oftest også lyktes godt med å feste med store fasadeplugger i betonghullstein.
Jepp, byggevarehusets anbefaling med en eller annen form for ekspansjonsskrue gikk skikkelig dårlig. Det løsnet så det sto herlige til. Ankerlim, med perfo-hylser og gjengestang gjorde susen! Sitter som fjellet!
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.