Skal sette opp hyller i kjelleren, det er en sånn klassisk med 2 skinner og så klikker man i konsoller.
Tenkte gjøre det enkelt og billig da jeg har mye treskrue.

Burde det ikke fungere om man tar 2 stk 28x70 lekter, stiller dem på betongen og deretter fester dem i gipsen med 2-3 skruer hver for å holde dem på plass.
Lektene vil jo stå på bakken så det burde ta mesteparten av kraften?
 
Sist redigert:
AXS
Det blir trekkraft utover i toppen. Så nei, betongen tar ikke det meste av kraften.

Men med lim og plugg så burde det holde likevel. Med riktig plugg trenger du ingen planke i det hele tatt.
Eller sett to planker horisontalt mellom veggen og skinnen der skruehullene er, blir maksimalt sterkt.
 
Fordi jeg uansett må bruke molly for å få det bra så går jeg nok for det og fester skinnen direkte i gipsen, selv om det trengs 10 stk.
 
Sett reglene, eller det holder med vanlige 21mm bord for den saks skyld, horisontalt og skru i reglene så kan du sette konsollene hvor du vil og skru disse i bordene.
 
Jeg må likevel ha skinnene, for å feste konsollene, det er slike som klikkes i.
 
Har kjøpt molly på wurth og tang og alt mulig og oppdaget i dag ved en tilfeldighet at de satt plyfa bak, ser ut til å være 13 mm. Blir det holdbart med 5 mm treskrue eller bør man bruke 6mm? Det går med 6 skruer per veggskinne. Vinner man noe på å forbore eller er det bare å dra det i gipsen?

Eller bør man bruke noen plateplugg for dobbelplate, molly eller annet?
 
Bare å skru direkte hvis du har kryssfiner bak gipsen.
Har for meg at det er 5 mm skruer som pleier å brukes. Skruhodene på 6 mm pleier å være for store i forsinkingene i skinnene.
Det er en stund siden jeg monterte elfa.
 
Da kjører jeg på 5mm det holder sikkert.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.