Skal sette opp hyller i kjelleren, det er en sånn klassisk med 2 skinner og så klikker man i konsoller.
Tenkte gjøre det enkelt og billig da jeg har mye treskrue.
Burde det ikke fungere om man tar 2 stk 28x70 lekter, stiller dem på betongen og deretter fester dem i gipsen med 2-3 skruer hver for å holde dem på plass.
Lektene vil jo stå på bakken så det burde ta mesteparten av kraften?
Tenkte gjøre det enkelt og billig da jeg har mye treskrue.
Burde det ikke fungere om man tar 2 stk 28x70 lekter, stiller dem på betongen og deretter fester dem i gipsen med 2-3 skruer hver for å holde dem på plass.
Lektene vil jo stå på bakken så det burde ta mesteparten av kraften?
Sist redigert:
Det blir trekkraft utover i toppen. Så nei, betongen tar ikke det meste av kraften.
Men med lim og plugg så burde det holde likevel. Med riktig plugg trenger du ingen planke i det hele tatt.
Eller sett to planker horisontalt mellom veggen og skinnen der skruehullene er, blir maksimalt sterkt.
Men med lim og plugg så burde det holde likevel. Med riktig plugg trenger du ingen planke i det hele tatt.
Eller sett to planker horisontalt mellom veggen og skinnen der skruehullene er, blir maksimalt sterkt.
Har kjøpt molly på wurth og tang og alt mulig og oppdaget i dag ved en tilfeldighet at de satt plyfa bak, ser ut til å være 13 mm. Blir det holdbart med 5 mm treskrue eller bør man bruke 6mm? Det går med 6 skruer per veggskinne. Vinner man noe på å forbore eller er det bare å dra det i gipsen?
Eller bør man bruke noen plateplugg for dobbelplate, molly eller annet?
Eller bør man bruke noen plateplugg for dobbelplate, molly eller annet?
Bare å skru direkte hvis du har kryssfiner bak gipsen.
Har for meg at det er 5 mm skruer som pleier å brukes. Skruhodene på 6 mm pleier å være for store i forsinkingene i skinnene.
Det er en stund siden jeg monterte elfa.
Har for meg at det er 5 mm skruer som pleier å brukes. Skruhodene på 6 mm pleier å være for store i forsinkingene i skinnene.
Det er en stund siden jeg monterte elfa.
Klikk her for å svare