I forbindelse med en renovering skal vi sette opp radontapet på våre innvendige vegger. Veggene er av lettbetong med puss utenpå. For å få et jevnt underlag monteres rotgips direkte på veggene. Da vi i starten diskuterte dette sa håndverkeren at han skulle lime og skru. Når jeg nå sjekker, har han kun brukt gipsskruer som er skrudd direkte i underlaget uten plugg. Han hevder at skruene fester så godt at liming ikke er nødvendig. Skruen er 41 mm lang. Er dette virkelig tilstrekkelig, eller må platene limes?

Jeg har ved et eller annet tilfelle montert gips på pusset vegg med bare skrue, akkurat som du beskriver. Men jeg monterte 13mm gips og skrudde med 55 mm skrue.

Visse pusser er passende harde for å kjøre skruen rett inn i den. Noen ganger finnes det en vassmatte og spikerslag bak pussen.

Her er det bare puss på lettbetong. På enkelte steder er det bompuss, dvs. pussen har sluppet fra underlaget.

Har dere gjort noen radonmåling? Hvilken radonverdi har dere? Vi bor også i et hus av lettbetong, med en relativt ok radonverdi, så vi setter ikke opp noen radontapeter, så jeg spør mest bare av nysgjerrighet.

Jeg har ingen radonverdier tilgjengelig, men vet at verdiene var under grenseverdiene da vi kjøpte! Siden vi totalrenoverer denne delen av huset (bygget -63) vil vi gjøre hva vi kan for å redusere verdiene ytterligere.

Er nok vanskelig å svare på spørsmålet ditt uten å vite hvor godt skruene festet i lettbetongen. Har vært med på ganger da man lett har kunnet feste platen med kun skruer, og hodet på skruen har havnet på perfekt dybde. Har også vært borti steder der gjengene på skruen har smuldret opp lettbetongen så skruen ikke har kunnet trekke hodet ned i platen.

Beste svaret får du nok ved å selv prøve å få en følelse av hvor godt det fester. Fester det fint ser jeg ingen problemer, er det vanskelig å få feste burde han nok ha brukt flislim, lip flexicol eller noe lignende. Vær oppmerksom på at du ofte ved skruing i lettbetong skal trykke på innledningsvis med skrumaskinen så du hjelper gjengene å få feste.

Med risiko for OT: Mål radonverdiene dine før du bruker penger på radontapetene, ifølge meg er det alt for få uavhengige undersøkelser (altså ikke betalt av produsenten selv) som viser kostnadseffektiviteten med denne løsningen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.