Takk for svaret! Jeg visste ikke om fasadeplugger var nok for å feste noe i hullstein, vurderte kjemi-anker og alle mulige lignende løsninger ;)

Er det noen som har en idé om innfestingen av skjermtaket i teglfasaden? Kanskje sette loddrette stolper som man fester i veggen og lar de utovergående takbjelkene hvile på? Eller sette bærelist? Er litt redd for at tegl ikke holder for det... :confused:

/Pierre

Å feste i tegl kan være litt risikabelt, hva finnes bak tegl? Trodde om man kan dra noe gjennom tegl? Eller feste i takstolene i takfoten på en eller annen måte :rolleyes:

Det er et lite hulrom med isolasjon bak teglsteinen og deretter blåbetong (durox). Teglsteinen er såkalt hulltegl tror jeg.

Tror det er mulighet for å feste i takstolene isteden, tenkte ikke på det, skal sjekke den muligheten! Holder det med grovere vinkeljern til det?

/Pierre

B
Det finnes plugger ment for betonghullstein men de er ikke helt billige. Jeg støper heller betongpilarer som jeg legger bjelkene på. Det var noen år siden jeg mistet tellingen på antall terrasser jeg har laget, men bare én gang har jeg boret i grunnmuren, da gikk vi gjennom grunnmuren helt og brukte gjengestenger (10mm) med store skiver. På ditt andre spørsmål kan jeg ikke svare for jeg vet ikke hva for type murstein du har, men i bunn og grunn skal du bruke en planke mot veggen som du deretter setter bjelkeskoene på, eller enda bedre, så legger du takbjelkene på den fastsatte veggplanken.

Takk for svar. Tror ikke det blir så bra med fundamenter inntil huset, det ble drenert i høst, så det er litt for stor risiko for setninger rett ved huset. @blandaren: Selv om fasadeplugger for hullstein er dyrt, burde det ikke bli dyrere enn fundamenter? Skal se om jeg kan finne Fischers FUR-plugg 10/160 som ble anbefalt i et innlegg. Blir det passe med to (plassert loddrett) på cc60 omtrent, typ mellom bjelkeskoene?

Begynner å tenke på å droppe taket, skulle gjerne hatt det hele veien ut, men da blir det fire meter ut fra huset. Blir for store spennvidder, vil helst ikke ha en bjelke i midten. Det blir da en stolpe midt på terrassen (hadde bare tenkt å ha tak over halve terrassen pga. byggetillatelse).

/Pierre

Sist redigert:
Hei der,

Gammel tråd og mange "404" på lenkene innså jeg :)

Et interessant spørsmål på forrige side:
"Skal ha en bærende vegg med 95mm trestendere. 'Syllpapp' under selvfølgelig, men hvordan i all verden fester man det hele i gulvet? Å spikre gjennom med slagspiker lager jo hull i syllpappen, eller er det slik man gjør det?"

Skal akkurat til å sette opp en carport med en lagerdel. Platen er en isolert en som jeg støpte for noen år siden. Når det gjelder konstruksjonen på platen der, holder det å legge syllpapp, stenderen på det, og deretter bore gjennom det hele og feste?

Tenker at det er slik man nesten må gjøre for å deretter feste med ekspander eller lignende, men samtidig blir det jo en "metall-bro" for fukt mellom betong og trestender på hver bolt/spiker eller lignende. Hva sier dere kloke om det?

Hva sier dere om hvordan man fester, er det fortsatt betongekspanderbolt som flertallet anbefaler for den typen innfesting?

Takk på forhånd! :)

/R

S
R ravedog skrev:
Hallo der,

Gammel tråd og mange "404" på lenkene innså jeg :)

Et interessant spørsmål på forrige side:
"Skal ha en bærende vegg med 95mm trestendere. "Syllpapp" under selvfølgelig men hvordan i all verden fester man det hele i gulvet? Å spikre gjennom med slagspiker lager jo hull i syllpappen eller er det så man gjør det?"

Skal akkurat til å sette opp en carport med en boddel. Platen er en isolert en som jeg støpte for noen år siden. Når det gjelder konstruksjonen på platen der, holder det å legge syllpapp, foringen på det, og deretter bore gjennom hele og feste?

Tenkjer at det er så man nesten må gjøre for å deretter feste med ekspander eller lignende, men samtidig blir det jo en "metall-bro" for fukt mellom betong og treforing på hver bolt/spiker eller lignende. Hva sier dere kloke om det?

Hva sier dere om hvordan man fester, er det fortsatt betongekspanderbolt som de fleste anbefaler for den typen av festing?

Takk på forhånd! :)

/R
Syllpappen blir det så klart hull i. Pleier å ha det slik at Syllpappen går opp på endetreet.
Eventuelt feste Syllpappen med klammer. Men det fungerer uten.

Bruk spikerplugg eller ekspanderspiker.
Betongekspanderbolt skal du ikke bruke.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.