Hei! Har kjøpt en grind som jeg hadde tenkt å ha i trappen så min datter ikke slår seg.

Siden jeg er elendig på håndverk så lurer jeg kjapt, hvordan jeg skal feste den? Man fikk treskruer med, og jeg har gipsvegg som den må festes i, skal jeg sette fast en treplate i veggen og så skru fast festene med treskruer i den? (Må nesten gjøre så da grinden ellers blir for kort), men hvordan skal jeg feste plankene i veggen? Hva for plugg og skruer skal jeg ha? :o

Skal det sitte skikkelig bra i gipsveggen, er det mollyplugg som gjelder. (Metallplugg med ben som vikes ut på baksiden.) I mollypluggen skrur du inn den medfølgende skruen (maskinskrue). Tror at maksvekten på en mollyskrue for enkelgips ligger på 10–15 kilo. Sjekk bare om du har enkel eller dobbelgips (én eller to gipsplater altså). Ulempen med mollyplugg er at de etterlater gigantiske hull når du fjerner dem.

Alternativet er en vanlig plugg for gips, etterlater mindre hull, men har litt lavere holdfasthet.
Jeg har satt opp trappegrind til (mot) barna mine med vanlig gipsplugg, det har fungert fint.

Disse pluggene bruker du i gipsveggen uansett om du fester en planke eller trappegrinden mot veggen.

Lykke til.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.