Har søkt på forumet men har ikke klart å finne ut hvordan man skal feste OSB mot en pusset teglvegg innendørs (ikke yttervegg). Skal jeg bruke montasjelim (PL600?) og plugge og skru litt her og der for å fikse det?

Grunnen er at jeg skal sette opp OSB i gangen og halve veggen er bak en pusset murpipe, andre halvdelen er en reglet vegg. Så det første laget vil jeg ha OSB, deretter setter jeg gips.

Planen nå er å bruke mye montasjelim på pussen, så Hilti og plugge platen med spikerplugg sånn at limet får virke, altså at jeg stoler på at limet gjør jobben.

Så tips om flislim osv., men jeg har en masse tuber montasjelim som jeg trenger å bli kvitt, håper disse er tilsvarende.

pl400 sitter som berg, ingen fare der... Skulle vilje påstå at det holder med å skru den fast. Alligatorplugg og noen skruer gjør jobben...

Men jeg lurer på hvorfor en osb, hvorfor ikke bare gips? Er det for å komme i riktig nivå, da er det billigere med gips? Er jo ingen problem å feste ting i en murt vegg, eller?

Nå var den på plass, den siste OSB av 110 stk, phu. Hadde masse PL600 og det fungerte, det fantes masse plugghull fra før i veggen så jeg satte i nye plugger og skrudde fast OSB også. (markerte med en limdott og presset plata på plass før jeg boret gjennom for skruen). Gipset limte jeg deretter mot OSB da de skruene jeg hadde var noe for lange, men noen dro jeg dit for å få trykk på limet.

Grunnen til OSB er at jeg har brukt det konsekvent bak alle vegger, så var det bare halve veggen som var puss/mur, resten uinnrammet. Nå tok OSB platene slutt og det føles godt.

Nå gjelder det at vi vinner i kveld så er dagen komplett.

Nå er jeg i samme situasjon som pbengtsson var. Rommet har en takark, 1m av sideveggen er oppslått og resten er pusset samt med gamle tapeter på. Sideveggen er en innervegg. Trenger man å rive de gamle tapetene før jeg fester OSB og deretter gips? Grunnen til å ha OSB er for å få gipsplaten stabilt på den oppslåtte delen da det skal sparkles og males. Trengs det plastfolie mellom veggen og OSB-platen?
Er det greit å ha trefiberplate mellom gips og pussvegg eller kanskje helt feil med tanke på at det er organisk materiale som kan suge til seg fuktighet.
På ytterveggen blir det blikk + ytpapp + rupanel + isolasjon + plastfolie + OSB + gips.

Det du skal fokusere på er å feste OSB mot pussen.
Men jeg hadde teglstein bak pussen (som gjorde at jeg kunne plugge), hva er bak din? I eldre hus er det noen ganger pusset på nær, vass m.m.

Det viktige er at man får festepunkter for OSB med ca 30-40 mellomrom slik at platen presses med limet mot underlaget.

Det er lettbetongvegg bak pussen. Tenkte å sette plugger i veggen så skruve platen og så lime+skruve gips på platen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.