6.460 lest ·
13 svar
6k lest
13 svar
Feste OSB/gips på plastet puss/lettbetong
Hei!
Planlegger å kle ytterveggene i huset med gips og eventuelt et lag OSB bak for å skru i.
Veggene består av pusset lett/blå-betong, og jeg planlegger å sette et lag byggfolie bak gipsen for å stenge ut en del av radonet som finnes i veggen.
Hva er den beste metoden for å feste gipsen på veggen?
/Jonas
Planlegger å kle ytterveggene i huset med gips og eventuelt et lag OSB bak for å skru i.
Veggene består av pusset lett/blå-betong, og jeg planlegger å sette et lag byggfolie bak gipsen for å stenge ut en del av radonet som finnes i veggen.
Hva er den beste metoden for å feste gipsen på veggen?
/Jonas
Om jeg legger plast i veggen her (med siporex i veggen) så vil den definitivt havne mellom osb og gips. Jeg ser egentlig ingen problemer med det for det finnes ingen fukt å stenge inne. I et oppvarmet hus må det være ekstremt uvanlig (umulig?) med fukttransport utenfra og inn.mats_o skrev:
Sommertid, avstengte element, nordsiden, hjemlengsel....mats_o skrev:
Nei, jeg gjetter bare, men det virker helt urimelig at det skulle bli problemer. Ikke pokker om trevegger med plast innvendig råtner!
Tja, du vet jo hvordan man gjør det på andre siden av veggen, så det er vel bare å gjøre det samme på innsiden men unngå den aller groveste pluggen..... Kan jeg ikke finne noen festemasse til en rimelig pris så får det bli plugg her med (fasadeplugg), men de minste rakkerne.Jonas_H skrev:
Forstår ditt ønske om å gjøre noe med radon.
Men er dette virkelig riktig vei å gå?
Har du startet med å rette på ventilasjonen?
Det går an å få utrolig store reduksjoner av radonnivå fra blåbetong ved installasjon av et F eller FTX system med høy gjennomstrømming.
At innendørsklimaet blir bedre med et FTX system skal man jo heller ikke glemme.
Ikke så forferdelig dyrt. Tippe på 30-35 tusen ved selvinstallasjon i normalthus.
Så gjenvinner man energien fra avtrekket også, så det blir nærmest selvfinansierende.
Mvh
Men er dette virkelig riktig vei å gå?
Har du startet med å rette på ventilasjonen?
Det går an å få utrolig store reduksjoner av radonnivå fra blåbetong ved installasjon av et F eller FTX system med høy gjennomstrømming.
At innendørsklimaet blir bedre med et FTX system skal man jo heller ikke glemme.
Ikke så forferdelig dyrt. Tippe på 30-35 tusen ved selvinstallasjon i normalthus.
Så gjenvinner man energien fra avtrekket også, så det blir nærmest selvfinansierende.
Mvh
Hei!
Jeg kommer til å installere en FTX i huset, men det føles jo riktig å prøve å stenge ute så mye av radon som mulig...
Er dette helt feil tenkt? Veggen er altså en massiv lettbetongvegg som er pusset både på innsiden og utsiden. Veggen vil bli tilleggsisolert på utsiden samt kledd med trepanel.
Når det gjelder festingen av platene så vurderer jeg lettbetongskrue fra Essve... De virker litt smidigere enn fasadepluggen...
/Jonas
Jeg kommer til å installere en FTX i huset, men det føles jo riktig å prøve å stenge ute så mye av radon som mulig...
Er dette helt feil tenkt? Veggen er altså en massiv lettbetongvegg som er pusset både på innsiden og utsiden. Veggen vil bli tilleggsisolert på utsiden samt kledd med trepanel.
Når det gjelder festingen av platene så vurderer jeg lettbetongskrue fra Essve... De virker litt smidigere enn fasadepluggen...
/Jonas
Jeg ville absolutt ikke gjort ditt prosjekt.
Gjør en måling etter FTX installasjonen og vurder etter det.
Det finnes så godt som ingen vellykkede og allment anerkjente metoder for å stenge ute radon fra byggemateriale.
Du vil få en masse jobb, masse kostnader, og effekt som knapt er kostnadseffektiv og hvis du er uheldig kanskje ikke engang merkbar.
Nei, det anerkjente og bevist effektive måten er ventilasjon.
At det er det minst kompliserte gjør jo ikke saken verre.
Mvh
Gjør en måling etter FTX installasjonen og vurder etter det.
Det finnes så godt som ingen vellykkede og allment anerkjente metoder for å stenge ute radon fra byggemateriale.
Du vil få en masse jobb, masse kostnader, og effekt som knapt er kostnadseffektiv og hvis du er uheldig kanskje ikke engang merkbar.
Nei, det anerkjente og bevist effektive måten er ventilasjon.
At det er det minst kompliserte gjør jo ikke saken verre.
Mvh
Problemet er at FTX-aggregatet skal installeres etter jobben med renovering av ytterveggene.
Installerer jeg ikke plastfolien fra starten så blir det ikke gjort...
Spørsmålet er om jeg tør å satse på å droppe plasten. :-/
/Jonas
Installerer jeg ikke plastfolien fra starten så blir det ikke gjort...
Spørsmålet er om jeg tør å satse på å droppe plasten. :-/
/Jonas
Nja...jeg er skeptisk. Det har blitt gjort diverse eksperimenter med tette farger, plaster og radontapeter. Produsentene lykkes i laboratorium (påstår de) å få det hele til å fungere relativt bra, men jeg har ikke hørt om et eneste tilfelle ute i virkeligheten hvor det har fungert tilfredsstillende :-/
Problemet er hovedsakelig at det ikke blir tilstrekkelig tett. Mot selve Gammastrålingen har det jo ingen virkning i det hele tatt.
Visst kan du prøve, men det må veies mot jobb/material -innsatsen og risikoen for eventuelle fuktproblemer. Hvis du satser på prosjektet ditt, så sørg for å få det tett ved skjøter og gjennomføringer etc.
Problemet er hovedsakelig at det ikke blir tilstrekkelig tett. Mot selve Gammastrålingen har det jo ingen virkning i det hele tatt.
Visst kan du prøve, men det må veies mot jobb/material -innsatsen og risikoen for eventuelle fuktproblemer. Hvis du satser på prosjektet ditt, så sørg for å få det tett ved skjøter og gjennomføringer etc.
Klikk her for å svare