Nei, det holder nok.

J justusandersson skrev:
Nei, det holder nok.
Da tolker jeg det som at følgende uthuling burde være mulig? Skulle ha tegnet skissen fra starten av.

Skisse på rutete papir som viser en bjelke med urjackning ca 13 cm dyp, med markerte mål 90 og 63 og en lengde X.

Med forsterkningen burde vel bjelken være minst like sterk som før da man har full høyde på lengden X.

Trenger man å tenke på noe spesielt med minste lengde på X for å klare en slik uthuling?

/ Tomas

Jo lenger desto bedre. I gamle trekonstruksjoner kunne slike skjøtestykker ha en lengde på 1 meter på begge sider, men da skjøtet man med bolt.

J justusandersson skrev:
Jo lenger jo bedre. I gamle trekonstruksjoner kunne slike skjøtestykker ha en lengde på 1 meter på begge sider, men da skjøtet man med bolt.
Da kjører jeg så langt som det bare går, er jo bare material :)

Med tilstrekkelig lang forsterkning, kan man anse bjelkens holdfasthet intakt?

Jeg antar at tykkelsen på forsterkningen bør være minst like tykk som den eksisterende regelen?

T tomnil skrev:
Med tilstrekkelig lang forsterkning, kan man anse bjelkens holdfasthet intakt?
Sammen med omgivelsene, ja.
T tomnil skrev:
Jeg antar at tykkelsen på forsterkningen bør være minst like tykk som eksisterende regel?
Ikke nødvendigvis, men hvis du forsterker på begge sider, blir det vel slik i praksis. Ellers er høyden viktigst.

Nå er forsterkningen påbegynt, har skruslimt 2.5m lange biter 45x63mm på de eksisterende bjelkene (etter å ha brutt bort den gamle forhøyningen). Startet med 5x80-skruer men syntes det dro dårlig, så gikk over til 6x90 etter to skruer. Skrudd ca cc40 og limt med vinterlim.

Har lagt en av de nye bjelkene på plass midlertidig for å se hvilken nivå den havner på.

Derimot ser det ut som at en av stendere ligger en del høyere enn de andre, så min opprinnelige plan om å sjekke laveste punktet og tilpasse til den med sirkelsag har jeg lagt litt på is da jeg synes litt for mye av forsterkningen på høyden går tapt.

Så min "nye" plan er å sage bort "passe" mye på den bjelken som er høyest. Sage alle andre stendere slik at de er i vater og ikke bøyd ned i midten. Deretter kløyve vanlige rette kiler eller plywood-remser for å få akkurat samme nivå på alle bjelker.

De nye bjelkene festes først når jeg har boret gjennom dem og stukket gjennom et 75mm avløpsrør.

Gulvunderlag med trebjælker, verktøy og kabler spredt rundt; en vater ligger oppå bjælkene for å sjekke nivå. Bygg- eller renoveringsprosjekt.
Byggeprosjekt med treplanker lagt i gulvet, verktøy og isolasjonsmateriale rundt, viser pågående renovering og justering av bjelker.

Skal bore gjennom siste bjelken og montere avløpet samt forbore litt for RiR som skal gå i bjelkelaget når det er litt ekstra plass.

Men ellers er bjelkene bra i vater og på samme nivå med hverandre.

Byggearbeid med synlige bjelker, verktøy og isolasjon, klar for montering av avløp og RiR-ledninger.
En vater ligger oppå tre parallelle bjelker med verktøy i bakgrunnen, klare for montering og forborring.

• Liker
kulle og 2 andre
  • Laddar…
Nå har jeg kommet såpass langt at sponet er i ferd med å komme på plass inne på badet. Jeg synes forsterkningene føltes stabile, og kortlinger under baderommets vegg (som tilfeldigvis er ved halve spennvidden) bidro en del også.

Stor takk for all hjelp og alle tips!

Treverk med isolasjon og ledninger i et uferdig baderom, med bortplaning av spon begynner å ta form. Verktøy og trestøv er synlig på gulvet.
Byggarbeid i et bad med treverk, isolasjon og rørinstallasjon, inkludert verktøy som støvsuger, vater og skrutrekker.
Bygge av badromsgulv med spiker, trestendere og rørlegging under oppføring. En skrutrekker er synlig på gulvet.
Bygge av badrogulv med treverk og isolasjon, synlige rør og ledninger, halvferdig prosjekt med festelementer for veggforsterkning.

• Liker
JonathanWT og 2 andre
  • Laddar…
kulle
Ser bra ut (y)

Hyggelig med litt tilbakemelding!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.