T tomnil skrev:
Høres dette ut som en ok løsning?
Ja, det synes jeg, siden det er på oversiden du limer. Jeg misunner deg ikke jobben, men det er herlig å se gammelt fint treverk.

T tomnil skrev:
Det luter nå mer mot en kombinasjon av pålimming oppå de eksisterende og innfelling av noen ekstra bjelker da det er langt sentrumavstand.

Jeg har også funnet innerveggen og kan se stående planker. Finnes også en bjelke mellom noen gulvbjelker ved opplaget da det er en noe bredere døråpning på etasjen under.
[bilde]
[bilde]

Er det greit om tømmeret som man limer oppå ikke er i ett stykke hele veien? Jeg tenkte klyve 45x70-kortbjelke til 60mm bredde og skruvlime på plass. Når limet har herdet skrur jeg antakelig ut skruene eller forsenker dem litt mer. Så fester jeg rettholt og sirkelsager bjelkene i vater.

Høres dette ut som en ok løsning?
Jeg har gjort akkurat som du foreslår for å heve og samtidig rette noen tretoms gulvbjelker i et baderomsbygg og det gikk meget bra. Litt kronglete å kjøre saga på siden i feltene samtidig som man tripper på bjelkene men det fungerer. Det er knapt et problem å lime flere biter i stedet for en lang. Jeg skrudde ut skruene etter at limet hadde tørket, sagde og trakk til slutt tilbake skruene.

Ser ut til å kunne bli bra dette her, prøvdelte en bit og la den på plass:

Planker og sagflis på et gulvprosjekt, med en sort bøtte til høyre. Bakgrunn med isolasjon og verktøy i et rom under renovering.

Forresten har jeg innsett at en av gulvlekkene gjør at jeg har vanskelig for å komme tilstrekkelig nærme veggen med avløpsrøret til toalettet. Hadde det styrkemessig vært ok å skru lime en eller to 50-60cm biter av 45x220 mot den eksisterende og så skjære ut regel ovenfra? Jeg mistenker at jeg må gå gjennom hele bredden for å komme på riktig sted.

Synes det er litt uklart hva man trenger å forsterke med i motsetning til vanlig rørgjennomgang i sentrum av bjelken.

Det er jo også relativt nær bæreakselen så det forbedrer vel situasjonen.

Hvor stor urjackning er det snakk om?

J justusandersson skrev:
Hvor stor utskjæring er det snakk om?
Når jeg måler, ser det ut til at det trengs maks 13 cm bredt og 13 cm henholdsvis 9 cm dypt (et lignende problem for en sluk også).

Begge tilfellene er ganske nær en bjelkelagsoverligger (ca. 50 cm)

For avløpet hadde jeg nok i alle fall trengt å skru på ekstra bjelker for å ha noe stabilt for gulvplaten og veggen.

Andre gjennomføringer (kun 75 mm avløpsrør som må krysse bjelkelaget) tenkte jeg å limskru 15 mm k-plywood på ca. 80-90 cm. (Inspirert av malen fra sikker vann som er beskrevet for 110-rør).

Jeg synes det føles litt tvilsomt, men jeg har litt vanskelig for å se situasjonen riktig tydelig. Kan du ikke ta et bilde av den aktuelle situasjonen? Noen slags abrovinsch kreves sikkert, spørsmålet er hvilken?

J justusandersson skrev:
Jeg synes det føles litt tvilsomt, men jeg har litt vanskelig for å se situasjonen helt klart. Kan du ikke ta et bilde av den aktuelle situasjonen? En slags abrovinsch kreves sikkert, spørsmålet er hvilken?
Første tilfelle er en klosettbøy ca 50 cm fra ytterveggen. Veldig mulig at jeg overdrev dybden på 13 cm (mente da fra overkant på en 220-stender) og at det kan reduseres noen cm ytterligere.

Ellers er det veldig vanskelig å få toalettet mot veggen. Målet er egentlig å få avløpet ca 125 mm cc fra ferdig vegg.
Grå klosettbøyning plassert nær en målebånd og byggeplass, omgitt av isolasjon og treverk.
Målebånd på gulv ved isolert vegg og treverk, med en hånd som holder et grått rør over sagspon og gulv.

Andre tilfelle er en mindre utskjæring for gulvsluket som da er 8-9 cm dypt. Den befinner seg ca 1,4 m fra ytterveggen og 1,1 m fra andre enden på gulvstenderen (stenderen slutter ved den gamle skorsteinmuren).

• Bilde av en klosettbøyning under gulvet, med treplanker og rør montert. En hånd justerer avløpsinnstillingen i et byggeprosjekt.
Det kreves nok en form for avveksling. Det er ganske store utsparinger du vil gjøre. Har du sett på mulighetene for å flytte toalettet alternativt velge en med en annen skjult tilkobling?

Man kan gjøre utsparinger rett over opplaget, men ikke gjerne der du vil ha dem.

J justusandersson skrev:
Det kreves nok en form for avveksling. Det er ganske store uttak du vil gjøre. Har du sett på mulighetene til å flytte toalettet eller alternativt velge ett med en annen skjult tilkobling?

Man kan gjøre uthakk rett over opplaget, men ikke gjerne der du ønsker å ha dem.
Flytting av toalettet er nok vanskelig å få til i denne lille planløsningen dessverre (1.8x2.3m).

Selve gulvbjelken nærmest veggen (der jeg gjerne vil hakke ut for toalettet) er ca. 2.5 m mellom opplagene. Det finnes en kortbjelke ved ca. 105 cm fra ytterveggen, det er jo sikkert mulig å montere en ny regel mellom kortbjelken og ytterveggen hvis det kan tenkes å hjelpe?

Et treverk med en skrue, et plastrør, og et målebånd viser plasseringen i et byggeprosjekt. Målebåndet viser omtrent 105 cm.
Målebånd viser lengden av et trestykke nær rør og sagflis i et bygg.

Det er også mulig med kortbjelker mot gulvbjelken i den andre retningen.

Slik jeg har forstått det, finnes det eksentriske muffer som kan hjelpe ca. 30 mm, men det er vel fare for at eventuelle skjøter og lignende bygger en del uansett og leder til bredere/dypere uttak.

Hva slags type avveksling er vanlig i sånne sammenhenger?

Kanskje skal jeg tydeliggjøre forresten, mitt forslag med doble skruvlimmede 45x220 på den ene siden av bjelken; tanken var da at selve utsparingen kun rammet "originalbjelken" og de skruvlimmede bjelkene forble intakte. Ikke at bjelken med samtlige forsterkninger ble utskjært.

Ber om unnskyldning hvis jeg uttrykte meg klønete.

P
J justusandersson skrev:
Dimensjonen på de eksisterende gulvbjelkene er nok 21/2x7 tommer. Litt uvanlig, 3x7 tommer var nesten standard. Man la bjelkelaget i takt med at man reiste plankeveggen, det er jo den som utgjør bæringen. Den liggende planken er ikke en del av opplaget. Sverddybden er nok for at planken skal komme i nivå med takpanelet som er spikret nedenfra i bjelkene. Jeg skulle gjerne vite hvordan du har resonert når du har kommet frem til din løsning?
Synes konstruksjonen minner om vårt hus som er bygget i 1929 og der hviler bjelkene på planken, ingenting som gikk inn i plankveggen.
Renoveringsprosjekt med tregulv og planker fra 1929, med en vater-laser mot veggen og ledninger liggende på gulvet. Konstruksjon med trebjelker som hviler på planker. Synlige rør og kabel langs vegg, Roth MultiPex-eske og Hornbach-papirpose i hjørnet.

Ja, det var en annen sak. En avveksling kan være at du sager av bjelken og fester inn dens da frie ende i en kortling som er ordentlig festet i nabobjelker.
P Peter_K skrev:
der hviler reglene på planken
Men planken er nok en hammarbånd som hviler på plankestammen. Ellers ville det aldri holde.

P
Jo så må det være. Ble stabilt og bra i alle fall.

J justusandersson skrev:
Ja, det var en annen sak. En avveksling kan være at du sager av bjelken og fester dens frie ende i en kortling som er ordentlig festet i nabobjelkene.

Men planken er nok en hammerbjelke som hviler på plankestammen. Ellers ville det aldri holdt.
Da var min første tanke om doble skruelimede 45x220 for å få bjelken 150mm bred og deretter skjære ut ca. 6-7 cm inn i den ikke like gal? Tenker at da er jo bjelken minst like tykk som før langs hele dens lengde.

P Peter_K skrev:
Synes konstruksjonen minner om vårt hus som er bygget 1929 og der hviler bjelkene på planken, ingenting som gikk inn i plankveggen.
[bilde] [bilde]
Jeg ble litt lurt av forrige eier som hadde festet en bjelke kun i den liggende planken. Men når jeg så nærmere på alle andre gulvbjelker så var de nøye innstukket, og noen hvilte ikke på den liggende planken i det hele tatt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.