Fairlane
Hei,

Jeg skal sette nye lister i hele underetasjen, der veggene er av lettbetong. Jeg har en billig dykkertpistol fra Meec og kompressor og slange til dette.
Er det noe som kan brukes?
Hvis ja, hvilken spiker må jeg ha?
Hvis nei, hvilke alternativer har jeg? (Lime har jeg vurdert, men ser ikke helt hvordan jeg kan sette press på listene til limet har tørket.)

Fairlane
Jeg kan vel delvis besvare mitt eget spørsmål etter å ha lese manualen.
Avfyr ikke verktøyet mot harde materialer. Forsøk ikke å avfyre verktøyet mot harde eller sprø materialer som betong, stål eller flis.
Tja, da blir det vel borre, plugge og skru... Huga det kommer til å ta tid.

Lei en pick for å skyte rustfri dykkert i betong. Koster et par hundre for en helg og er vel verdt det!

K
  • Liker
Larsa
  • Laddar…
tommib
For å feste i lettbetong er jeg enig i listespiker, men legger til at hvis det er porøst, trenger du sannsynligvis å lime også. Da holder spikeren listene på plass til limet har herdet. Listespiker tar også ganske lang tid...

• Liker
Ndg og 1 annen
  • Laddar…
Fairlane
Listspikeren tar nok litt tid også.
Leie en pistol kanskje kan friste.
Spørsmålet er litt hva som går raskest.
Jeg skal prøve å få opp rundt 50 lpm inkludert saging etc på en dag helst...

E
Listspiker er virkelig bra og tar ikke lang tid. Sørg for å forbore hullene og vri opp listspiken slik at kilen settes loddrett så du ikke risikerer å sprekke sokkelen. 50 lpm er ingen problemer tidsmessig om du er noenlunde hendig. (y)

• Liker
hampasnöret
  • Laddar…
Fairlane
E
Den skal være konisk for at den skal hogge bra. Ikke glem lim bak. Ta noe som hugger direkte som Superfix eller ekstremfix eller lignende. Dorne trengs ikke hvis du har en frisk hammer som ikke etterlater merker.

Fairlane
En oppdatering av hvordan arbeidet har forløpt.

Jeg kjøpte vanlige hvite sokler i størrelse 69x12 og 43x12. Jeg kjøpte også Essve hvitlakkerte listspiker og lyttet til selgeren som forsikret om at man ikke trengte forbore listene hvis man brukte denne spikeren. Resultat: Listene sprakk.

Ok, jeg tok og forboret med 3mm og listene sprakk igjen. Jeg forboret med 4 mm og listene sprakk, samt at hullet fra boret syntes.

Da tok jeg frem min skikkelige boltesaks og klippet rett og slett av spikeren slik at de ble omtrent halvparten så lange. Sammen med lim og forboring så fungerte det. Det endte likevel med at jeg boret og plugget det som var igjen (sammen med lim).

R
Fairlane Fairlane skrev:

Jeg kjøpte vanlige hvite sokler i størrelse 69x12 og 43x12. Jeg kjøpte også Essve hvitlakkert listespiker og hørte på selgeren som forsikret at man ikke trengte forbore listene hvis man brukte denne spikeren. Resultat: Listene sprakk.

Ok, jeg tok og forboret med 3mm og listene sprakk igjen. Jeg forboret med 4 mm og listene sprakk, samt at hullet fra boret syntes.

Da tok jeg frem min skikkelige boltsaks og klippet rett og slett av spikeren så de ble omtrent halvparten så lange. Sammen med lim og forboring så fungerte det. Det endte likevel med at jeg boret og plugget det som var igjen (sammen med lim)
Lim, sett press gjennom noen lengre lister som bøyes lett som en pilbue.

E
Fairlane Fairlane skrev:

Jeg kjøpte vanlige hvite sokler i størrelse 69x12 og 43x12. Jeg kjøpte også Essve hvitlakkert listespik og lyttet til selgeren som forsikret om at man ikke trengte å forbore listene om man brukte denne spiken. Resultat: Listene sprakk.

Da tok jeg frem min solide boltsaks og klippet rett og slett av spiken så de ble omtrent halvparten så lange. Sammen med lim og forboring så fungerte det. Det endte likevel med at jeg boret og plugget det som var igjen (sammen med lim)
Slo du i spiken med kilen liggende loddrett eller vannrett? Min erfaring med listespik er at det som regel ikke sprekker om man forborer samt setter kilen med spissene oppe og nede og ikke fra side til side. Da er det lett å sprekke virket.

Fairlane
Jeg prøvde begge veier og den sprakk uansett. Jeg tror at den spikeren kanskje er unødvendig grov. Da jeg klippet den ned til 3,5-4 cm gikk det bedre.

E
Ok, det kan nok skyldes kvaliteten på listen. Er det mange fibre som går langs listen, så tenderer det jo selvfølgelig til å sprekke i større grad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.