Lersten var et nytt begrep for meg, hva er det? For øvrig finnes det på en velassortert byggevarehandel en eller annen type plugg for alle materialer. Selv pleier jeg å bruke fischer SX til det meste i vårt hus som er bygget av en blanding av siporex, blåbetong og betonghullstein, fungerer i alt ser det ut til.
Bygningsvaktmester
· 3 509 innlegg
Lersten er ubrent tegl. Hyggelig materiale på mange måter, men vanskelig med tanke på å feste noe i. Er også nysgjerrig på svaret.
Lerstein er som Sommartorparen skrev ubrent tegl og et meget vanlig byggemateriale i gamle Skånske hus. (Vårt er bygget mellom 1820 og 1870 en gang.) I prinsipp umulig å bore "pene hull" i da stenen er ganske myk og lett faller fra hverandre om man pirker....Jan-Å skrev:Lerstein var et nytt begrep for meg, hva er det? For øvrig finnes det på en velassortert byggevarehandel en eller annen type plugg for alle materialer. Selv pleier jeg å bruke fischer SX til det meste i vårt hus som er bygget av en blanding av siporex, blåbetong og betonghullstein, fungerer i alt ser det ut til.
Her trengs det tips! Er det noen som har prøvd noe som fungerer bra så vil vi gjerne vite!!
Hei Azoo-Lina.
Høres ut som et sensitivt materiale!
Hvis det er en innervegg, kan du ikke bare bygge opp en selvbærende ramme inntil denne, altså festet i tak og gulv?
Prøvde en gang å feste rammer i gammel, sliten betong. Ærlig talt, ble det veldig dårlig!!
Johan
Høres ut som et sensitivt materiale!
Hvis det er en innervegg, kan du ikke bare bygge opp en selvbærende ramme inntil denne, altså festet i tak og gulv?
Prøvde en gang å feste rammer i gammel, sliten betong. Ærlig talt, ble det veldig dårlig!!
Johan
Feste lekter direkte i leirstein er direkte uegnet. Fest lektene i tak/gulv.
Synes det føles litt ubehagelig at dere vil feste inn bjelker på meg, burde gjøre skikkelig vondt. Antar at dere løste det bra siden jeg ikke har kjent noe enda.
Som skrevet i øvrige innlegg er det et h- å feste noe i leirstein. Stendere festes i gulv og tak. Gjelder det en tilleggsisolasjon er det bedre å utvide grunnen innvendig og mure ny innervegg i leca eller siporex med ca 30 mm luftspalte imellom. På kjøpet får man vakre dype vindusnisjer som kan hvælves. Isolasjonen blir utmerket á la termosflaske... Gjelder det å feste noe tyngre så fungerer bare gjennomgående bolt, gjengestang, store skiver.A Azoo-Lina skrev:
Klikk her for å svare