• Liker
Dilato og 1 annen
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det er altså fire skap som sitter sammen, to 800x600 respektive to 800x400 ved siden av hverandre, så totale gulvarealet skapene opptar er 1600x1000 med en benkeplate på ca 50 kg.

Er den ene kortsiden mot en vegg?

Det trenger ikke skrus fast i gulvet, den kommer ikke til å velte selv om fem voksne skulle stå ytterst på uthengen på langsiden.
Nei, den er helt frittstående.

Men om man likevel vil feste den med noe, ville da skruer 5.0 x 60 mm og plugg 6 x 35 mm funke sammen, eller er pluggen for kort for en 60 mm lang skrue.

Sett at skruen skal være minst 5 mm lengre enn pluggen, men her er den jo 25 mm for lang. Det burde jo være en relativt kort del av skruen som da via pluggen fester inn mot betongen.

Demmpa Demmpa skrev:
Følgende 800x600 skap med tre skuffer veier 55-60 kg stykket
[lenke]

Så i ditt tilfelle må to skap (tomt) løftes opp med en hevarm på maks 30 cm av to barn/ungdommer.
Jeg vil si at det er totalt umulig.
Det er større risiko for at benkeplaten vil gå av/ødelegges enn at skapet ville løfte 0,1 mm over gulvet.
Kanskje mest er ikea som vil ha bukseseler og livrem, men det hadde vært bra å føle at den sitter fast på noe vis.

synes det er klart best å lime. monterte min 900x1600mm kjøkkenøy med casco superfix i betongplaten. sitter som fjell.

Vi har "kjøkkenøy" mot en vegg, et 600x600 høyskap mot veggen, deretter 600x600 benkeskap + 400x600 benkeskap rygg mot rygg. På benkeskapene har vi to benkeskap (benkeskapene tar en gulvflate på 1000x1200). Skapene sitter sammen med hverandre, men ingenting er festet i gulv/vegg/tak. Det er knapt mulig å rikke skapene i sidelengs retning selv om man tar spenntak mot vegg/skap. Hadde vi bare hatt en rad, måtte man ha festet skapene i bakkant, mest for om man trekker ut flere skuffer samtidig.

Høyskapet kan "vaie"/gynge litt i toppen, bare for at høyskapet ikke skal risikere å velte om mer enn halvparten av innebyggingsskuffene trekkes ut samtidig, samt for å få fin bakside, har vi satt dekkesider som går helt opp til taket.

R Relik skrev:
Nei, den er helt frittstående.

Men om man likevel vil feste den med noe, vil skrue 5.0 x 60 mm og plugg 6 x 35 mm funke sammen, eller er pluggen for kort for en 60 mm lang skrue?

Sette at skruen skal være minst 5 mm lengre enn pluggen, men her er den jo 25 mm for lang. Det burde jo være en relativt kort del av skruen som da via pluggen fester inn mot betongen.
Har du en helgjengede skrue, spiller det ingen rolle at skruen er så mye lengre. Problemet med den korte pluggen er at en stor del av den havner i flisen, og den regnes ikke inn i det som tar last. Du kan løse det med å skru inn skruen en omdreining eller to og deretter banke den ned slik at hele pluggen kommer gjennom flisen og ned i betongen.

T Taren43 skrev:
synes det er klart best å lime. monterte min 900x1600mm kjøkkenøy med casco superfix i betongplaten. sitter som fjellet.
Hvordan håndterer man eventuelle ujevnheter i platen da? Fordelen med å skru er at man kan justere rammen/beslagene slik at den står i vater, det blir vel vanskelig med lim?

R Relik skrev:
Hvordan håndterer man eventuelle ujevnheter i platen da? Fordelen med å skru er at man kan justere rammen/beslagene så den står i vater, det blir vel vanskelig med lim?
jeg hadde en kast på ca 2mm over platen der kjøkkenøya ble installert, la en 5mm streng med superfix og banket deretter ned fundamentet så det lå i vater.

jeg bygde altså en separat ramme i plywood som limefastes mot gulvet, så plasserte jeg skapene på den og skrudde dem fast innenfra ned i rammen.

man skal huske at en voksen 120kg+ person som leker med barna utsetter kjøkkenøya for ganske store sidekrefter hvis man støter i den (spør meg hvordan jeg vet...) velte er ingen større risiko kanskje, men man kan lett få den til å flytte seg sidelengs, spesielt om den står på fliser som er ganske harde og ikke tilbyr mye friksjon. jeg har ytterligere 35cm overheng for barstoler på min.

Verdiløs på å ta bilder, men der ser du skapene på rammen av barrfinér (18mm). Liggende stendere under hver skap-skjøt.

• Under renovering av kjøkken med rammestruktur i barrfaner. Skap installeres, og ulike elektriske komponenter er synlige bak en trapp. Støvsuger i forgrunnen.
Demmpa Demmpa skrev:
Det er altså fire skap som sitter sammen, to 800x600 henholdsvis to 800x400 ved siden av hverandre, så totale gulvarealet skapene opptar er 1600x1000 med en benkeplate på ca 50 kg.
Utover det så kan man jo lett ha 75-100 kg kasseroller/porselen etc.

T Taren43 skrev:
man skal huske at en voksen 120kg+ person som leker med barna utsetter kjøkkenøyen for ganske store sideskrefter hvis man kolliderer med den (ask me how I know...) velte er ingen stor risiko kanskje, men man kan lett få den til å flytte seg sideveis, spesielt hvis den er plassert på klinker som er ganske hard og ikke tilbyr mye friksjon. jeg har ytterligere 35cm overheng for barstoler på min.
Hvis man er redd for at kjøkkenøyen skal gli på gulvet, kan man sette/limme/legge tynn gummiduk under bena på skapene for å øke friksjonen.

Demmpa Demmpa skrev:
Om man er redd at kjøkkenøya skal gli på gulvet så kan man sette/limme/legge tynn gummiduk under beina på skapene for å øke friksjonen.
eller, så limer man den fast. så sitter den der uten noe kanskje eller forhåpentligvis. OCH man slipper angstanfallet av å bore i en plate med gulvvarme :)

Nå ble det festing med plugg og skrue. Fikk tipset om å lime den fra en annen retning også, men det føltes best med skrue.

Kan rapportere at det gikk fint å ta slagbormaskinen gjennom fliser og betong uten noen større skade på flisene.

• Liker
Nicro
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.