Kjelleren i vårt gamle hus skal endelig få noen dører i døråpningene! Jeg som tidligere har brukt karmeskruer når jeg har satt inn dører og vinduer der det er rammet med tre lurer nå på om man gjør det på samme måte, men med skruplugger i den støpte veggen?

Ja, på samme måte. Fiksér karmen og bor deretter hullet for pluggen med karmen på plass, i med plugg og karmeskruv.

Karmskrueboren den er vel allergisk mot betong? Man må trikse litt for å få plugghullet på rett sted?

Ja det er jo veldig viktig at du får hullet for pluggen sentrert og du må jo selvfølgelig bruke borr for betong, ikke treborren du bruker til karmen....

Nei, jeg mener det, karmskruvboren, eller det heter jo egentlig borret, er jo kombinert av dels sentreringsbor der karmskruv skal feste i reglen og en 14 mm for hullet i karmen.

Ok, jeg forstår - har aldri brukt en slik så jeg tenkte ikke i de banene. Vanlig trebor duger for meg....:)

Svaret er vel dog det samme.

jeg ville ha skrudd fast trelekter rundt om i hullet først. og så festet vinduet i trekarmen.

det er i det minste standard ved nybygging.

Jeg pleier å bruke karmhylser. Skru i hylsene i karmen, fest karmen og bruk en smal blyant til å markere hullene. Fjern karmen, bor alle hullene på en gang, sett i pluggene, monter karmen igjen og skru fast.

simon_isacsson skrev:
jeg ville skrudd fast trelekter rundt om i hullet først. og så festet vinduet i trekarmen.

det er i det minste standard ved nybygg.
Det går jo bra om man kan bestemme størrelsen på dørhullet (som ved nybygg). Ellers blir jo døren veldig smal å gå gjennom sammenlignet med hva den ellers kunne vært.

Fugeskum??

sitter som faan.

mål inn karm med døren i - pluss at du må ha distanser mellom dørblad og karm - ellers trykker skummet sammen karmen så døren ikke kan åpnes.

/per

Snickar-Urban skrev:
Jeg pleier å bruke karmhylser. Skru hylsene i karmen, fest karmen og bruk en smal blyant for å markere hullene. Fjern karmen, bor alle hullene med en gang, sett i pluggene, monter karmen på nytt og skru fast.
Eller la karmen være igjen, bor med 6mm betongbor gjennom hylsen og i med en betong/teglskrue.

verktygsgurun skrev:
Eller la karmen være igjen bor med 6mm betongbor gjennom hylsen og i med en betong/tegelskru.
Lysende - hadde jeg ikke tenkt på!

1 glem å borre ut hullene i karmen!
2 sett sammen karmen
3 plasser karmen på plass, nøyaktig der du vil ha den. Fikser med kiler
4 Mål inn at karmen sitter rett med et skikkelig bra (=dyrt) vater, gjerne en rettholt
5 kontroller at diagonalene i karmen er like
6 Monter en liten, lang bor i borhammeren
7 Med karmen som "jigg" bor hull i betongen
8 Bor opp hullene i betongen med et større betongbor
9 Monter karmen med en type karmfeste, det finnes litt å velge mellom hos byggevarehusene. Velg det som du synes passer din situasjon best

• Liker
HH
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.