Kjelleren i vårt gamle hus skal endelig få noen dører i døråpningene! Jeg som tidligere har brukt karmeskruer når jeg har satt inn dører og vinduer der det er rammet med tre lurer nå på om man gjør det på samme måte, men med skruplugger i den støpte veggen?
Medlem
· Stockholms län
· 221 innlegg
jeg ville ha skrudd fast trelekter rundt om i hullet først. og så festet vinduet i trekarmen.
det er i det minste standard ved nybygging.
det er i det minste standard ved nybygging.
Medlem
· Västerbotten
· 309 innlegg
Jeg pleier å bruke karmhylser. Skru i hylsene i karmen, fest karmen og bruk en smal blyant til å markere hullene. Fjern karmen, bor alle hullene på en gang, sett i pluggene, monter karmen igjen og skru fast.
Det går jo bra om man kan bestemme størrelsen på dørhullet (som ved nybygg). Ellers blir jo døren veldig smal å gå gjennom sammenlignet med hva den ellers kunne vært.simon_isacsson skrev:
Fugeskum??
sitter som faan.
mål inn karm med døren i - pluss at du må ha distanser mellom dørblad og karm - ellers trykker skummet sammen karmen så døren ikke kan åpnes.
/per
sitter som faan.
mål inn karm med døren i - pluss at du må ha distanser mellom dørblad og karm - ellers trykker skummet sammen karmen så døren ikke kan åpnes.
/per
Medlem
· Halland
· 4 006 innlegg
Eller la karmen være igjen, bor med 6mm betongbor gjennom hylsen og i med en betong/teglskrue.Snickar-Urban skrev:
Lysende - hadde jeg ikke tenkt på!verktygsgurun skrev:
1 glem å borre ut hullene i karmen!
2 sett sammen karmen
3 plasser karmen på plass, nøyaktig der du vil ha den. Fikser med kiler
4 Mål inn at karmen sitter rett med et skikkelig bra (=dyrt) vater, gjerne en rettholt
5 kontroller at diagonalene i karmen er like
6 Monter en liten, lang bor i borhammeren
7 Med karmen som "jigg" bor hull i betongen
8 Bor opp hullene i betongen med et større betongbor
9 Monter karmen med en type karmfeste, det finnes litt å velge mellom hos byggevarehusene. Velg det som du synes passer din situasjon best
Klikk her for å svare