Jeg skal henge opp et par romerske ringer i taket hjemme. Ringene skal ikke henge der hele tiden, kun når de brukes, så installasjonen skal være så usynlig som mulig, men samtidig holdbar og sikker. Det er av stor betydning å få så høy WAF (*) som mulig
* Wife Acceptance Factor
Taket er av betong, standard hos leiligheter fra 60-tallet. Jeg har allerede testet å henge opp ringene et sted der de ikke skal henge, for å teste holdbarheten. Min konklusjon er at det holder med en solid skrue per feste/ring. Jeg har boret et 10 mm hull med en passende plugg, og det sitter som støpt! Tenkter meg en slik skrue:
Aller helst skulle jeg ønske å montere en innvendig gjenge i taket, per ring, slik at jeg lett kan skru i og ut tilsvarende gjenget bolt, men jeg har ikke lykkes i å finne et slikt produkt. Så det heller mot at jeg borer, plugger og skrur inn en solid skrue med sekskantet hode som vil stikke ut et par mm fra taket. Muligens males den hvit for høyest mulig pent utseende.
Spørsmålet er hvordan man så fester ringene, eller rettere sagt stroppene som ringene henger i, i skruehodet på best mulig måte. Hvis det går an å kjøpe noe som ikke er for dyrt, og som holder, er det å foretrekke, men jeg kan også tenke meg å lage noe selv. Min hovedtanke nå er å skjære, bore eller file ut en slisse fra et solid vinkeljern som lar meg skyve jernet under skruehodet. Typ:
I hullene på sidene fester man ringene med en karabinkrok.
Kom også på at man kanskje kan modifisere et eksisterende feste, for eksempel et surringsfeste, og lage en lignende slisse:
Man påvirker så klart holdbarheten ganske mye, men er det tilstrekkelig mye gods så holder det nok.
En annen variant er å komme på en måte å få på plass en stålwire som jeg deretter henger stroppene til ringene i. Problemet er at det må være en løsning som er sikker, men som samtidig kan monteres opp og ned lett og raskt.
Så for å oppsummere:
- Sikkert og holdbart
- Høy WAF
- Enkel og rask montering/demontering av festet når først skruene sitter i taket (helst uten verktøy)
Er det mulig å i stedet for din idé montere to kroker/øyler og ha karabinkrok for å feste ringene? Føles både sikrere og smidigere samtidig som den visuelle påvirkningen ikke er så veldig mye større. Spesielt hvis du maler krokene i takfargen.
Er det mulig å i stedet for din idé montere to kroker/øyne og ha karabinkrok for å feste ringene? Føles både sikrere og mer praktisk samtidig som den visuelle påvirkningen ikke er så mye større. Spesielt hvis du maler krokene i takfargen.
Det er mulig, men reduserer WAF Jeg har det slik på det stedet i leiligheten hvor jeg har testet, men der det er litt for trangt til å kunne jobbe bra med ringer.
Jeg slår også et slag for nettopp slaganker. Bruk dimensjon M12 og skru i løfteøye der når ringene skal brukes.
Et observandum er at ringene, spesielt ved lek av barn, kan skape en rotasjonell belastning, noe som kan få løfteøynene til å gjenget ut.
Bra observasjon, takk! En variant som løser det er at det som skrus inn og ut er en slags skinne/regle/stang som går mellom begge festene i taket. I denne ... tingesten sitter deretter de to øynene.
Jeg tittet litt på slaganker nå igjen, og de ser faktisk lovende ut. Kanskje har jeg sluppet den varianten da det kreves spesialverktøy, og jeg hater å kjøpe (dyre) spesialverktøy som jeg bruker én gang. Men det var ikke så dyrt så jeg nå, og spørsmålet er om man ikke kan slå med hva som helst som har riktig dimensjon...
Jeg skal henge opp et par romerske ringer i taket hjemme. Ringene skal ikke henge der hele tiden, men bare når de brukes, så installasjonen skal være så usynlig som mulig, men samtidig holdbar og sikker. Det er av stor betydning å få så høy WAF (*) som mulig
* Wife Acceptance Factor
Taket er av betong, standard hos leiligheter fra 60-tallet. Jeg har allerede testet å henge opp ringene på et sted hvor de ikke skal henge for å teste holdbarheten. Min konklusjon er at det holder med en solid skrue per feste/ring. Jeg har boret et 10 mm hull med en passende plugg og det sitter som bare det! Tenker meg en slik skrue:
[bilde]
Aller helst skulle jeg ønske å montere en innvendig gjenge i taket per ring, slik at jeg lett kan skru i og ut tilsvarende gjenget bolt, men jeg har ikke lykkes med å finne et slik produkt. Så det heller mot at jeg borer, plugger og skrur i en solid skrue med sekskanthode som kommer til å stikke ut noen mm fra taket. Muligens males den hvit for høyest mulig estetikk.
Spørsmålet er hvordan man deretter fester ringene, eller nærmere stroppene som ringene henger i, i skruehodet på best mulig måte. Hvis det går å kjøpe noe som ikke er for dyrt, og som holder, er det å foretrekke, men jeg kan også tenke meg å lage noe selv. Min hovedtanke akkurat nå er å skjære, bore eller file ut en spalte fra et solid vinkeljern som tillater meg å skyve jernet under skruehodet. Typ:
[bilde]
I hullene på sidene fester man ringene med en karabinkrok.
Kom også på at man kanskje kan modde et eksisterende feste, for eksempel et surringsfeste, og lage en lignende spalte:
[bilde]
Man påvirker såklart holdbarheten ganske mye, men er det tilstrekkelig med gods så holder det nok.
En annen variant er å komme på en måte å få dit en stålvajer som jeg deretter henger stroppene til ringene i. Problemet er at det må være en løsning som er sikker, men som samtidig går å montere opp og ned lett og raskt.
Så for å oppsummere:
- Sikkert og solid
- Høy WAF
- Enkel og rask montering/demontering av festet når skruene først er i taket (helst uten verktøy)
Flere ideer?
Takk!
/Mathias
Bildet med de røde løfteørene, skyv inn en slik fra hver side og sørg for at den flate delen med hullet i glir inn mot hverandre (vri dem 90 grader), deretter låser de hverandre når du setter i en bolt eller en karabinkrok, og det eneste du trenger er de hvitmalte skruene i taket.
Bilden med de røde løfteørene, skyt inn en slik fra hver side og sørg for at den plane delen med hullet i glir inn mot hverandre (vrid dem 90 grader) deretter låser de hverandre når du setter i en bolt eller en karabinkrok og det eneste du trenger er de hvitmalte skruene i taket
Briljant! :-D
Og for de som ikke forstår like raskt som jeg:
Det får bli en alvorlig prat med fruen i morgen
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.