Jeg har et lite problem som jeg for det meste selv er ansvarlig for. Vi har tapetsert om i trappeoppgangen, og jeg glemte å merke hvor håndløperen var skrudd fast. Huset er et gammelt plankehus som ble renovert på 70-tallet med gips på veggene. Har imidlertid ingen anelse om hva som finnes bak gipsen, men når jeg stikker inn en nål, virker det som det er tomt på de fleste steder.

Jeg skaffet en stendersøker, men ifølge Murphys lov ser det ut til at den fungerer perfekt på alle andre vegger enn i trappeoppgangen. På en av veggene finner jeg ingen stående stendere i det hele tatt, men derimot en liggende på feil høyde. Jeg vet jo omtrent hvor treskruene til det gamle rekkverket var, men det ser ikke ut til å være noe der heller. Overhodet virker funksjonen til stendersøkeren diffus og rar akkurat i trappen. Det står noe om at det kan være problemer på en nytapetsert vegg, men det har likevel gått tre dager siden det ble tapetsert. Det må vel ha tørket.

Det føles ikke optimalt å feste en håndløper med gipsankere direkte. Kan det være slik at det finnes en plankvegg bak gipsen med et luftrom imellom? Hvordan gjorde man det da man satt opp gips på gamle plankehus på 70-tallet? Takk for tips.

/Mats

Kan du ikke holde opp den gamle ledestangen mot veggen for å finne den tidligere plasseringen? Burde jo kunne komme ganske nærme iallfall, sånn at du kan prøveborre med smal bor.

Begynn i et hjørne for det har du sannsynligvis i trappeoppgangen. Der har du en stender, og er det ikke feilbygd så burde du finne en stender maks ca. 60 cm derfra eller nærmere. Når du først har funnet en, så er det cc60 cm som gjelder.

1920 visste man nok ikke noe om cc 60 :) har nå lett etter spikerslag hele dagen med et leid proffinstrument og finner ingen stående spikerslag i det hele tatt. Finner noen horisontale pluss at det sannsynligvis sitter noen paneler nederst, for lavt til å festes i bortsett fra på et feste. Hvordan gipsplatene ble festet da de ble satt opp på 70-tallet er en gåte for meg. Antakelig er de stående spikerslagene lenger ute i veggen, utilgjengelige for spikerslagsøkeren. Det er spesielt én vegg som er problematisk, og nå løser vi det ved å sette tre fester på den veggen. Det i midten og i den ene enden sitter i spikerslag eller bakliggende panel. Det tredje får bli anker-skrue i gipsveggen. Finnes det ingen spikerslag, så finnes det ingen spikerslag, og jeg har ikke tenkt å rive opp den nye tapeten i trappehuset og sette dit et spikerslag. Det sitter jo i alle fall bra i to fester.

Jo, jeg har testet metoden med å holde opp de gamle håndlistene, men dessverre er jeg usikker på hvilken som er hvilken. Det var brede, enkle bord man hadde brukt, og de passet perfekt til stillaset i trappehuset og ble litt kappet. De var festet med veldig lange skruer, men når jeg stikker inn en pianotråd der jeg har boret, er det enda lenger til noe å feste i.

Jeg kunne gitt ganske mye for å se hvordan det ser ut inne i veggen.

/Mats

S
Hva slags rekkverk skal du sette opp? Hvis det er av den typen med en grovere skrue med gjenger på i begge ender, kan man sveise på en forlengelse for å skru inn i plankeveggen bak. Er det ikke slik at det er sponplate og ikke gips?

Du skriver at du ikke vil rive opp veggen, men hvis du gjør det, ta en hullsag modell større og sag opp et hull der du vil feste skruen. Stikk inn en trebit gjennom hullet og lim den bak bygningsplaten. Lim deretter den utsagede biten tilbake i hullet og sparkel. Gjøres med fordel før tapetsering...

• Liker
Thomas Holm
  • Laddar…
Det er en enkel håndlist av runde rette trestaver. Nå sitter den stort sett oppe bortsett fra at jeg målte den inn ganske feil. Litt vanskelig med en U trapp når vangestykkene er buede og man setter på rette håndlister. Skal det være skikkelig fint bør vel også håndlistene være bøyde etter vangestykkene og koblet sammen i hjørnene. Jeg målte fra vangestykket opp til festene, men det ble ikke bra. Jeg skulle ha målt i endene på håndlisten for å få det noenlunde.

Men til saken... Tapene sitter allerede oppe og festene er enkle med to skruer i hver. De gamle rekkene som var enkelt brede bord ble materiale til stillaset og er kuttet og sammenblandet. Jeg prøvde å måle med dem, men det gikk ikke så bra. Og jo, det er gips i veggene.

/Mats

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.