Jeg holder på å bygge et solcellepanel av litt gamle greier jeg har liggende.

Jeg har 4 herdet glass som jeg tenkte å sette på en impregnert regelramme. Har googlet litt etter lister/profiler som kan brukes for å holde glassene på plass, men finner ingenting som er helt perfekt. Antar at jeg ikke helt søker på de riktige ordene.

Tanken var å legge en gummilist på regelrammen. Deretter legge på glassene og til slutt en L-profil som går over glasset og som skrus i regelrammen (og også der noe gummi mot glasset). Gjetter vel at det finnes ferdige ting for dette??

Skjøtene mellom glassene (4 glass 3 skjøter Glass||Glass....) tenkte jeg bare å legge en silikonstreng ovenfra og ned, men det kanskje ikke kommer til å holde?

Antar at glassene skal være vippet horisontalt?

Vet ikke hva som gjelder med sterk vipping. Ellers er jo enkle stift og kitt en velprøvd metode for å holde glassene på plass i vinduer... Kommer jo selvsagt an på hvor store rutene er, er de mye større/tykkere/tyngre enn vanlig vindusglass er nok ikke stift og kitt passende.

Hva slags ruter er det? Størrelse, tykkelse, vekt? Tenkt vinkel?

Edit: ser at ordet glassholdere, glassclips og glassfester er vanlige termer når det gjelder drivhus, kanskje bør du sjekke der?

Det er 140x90 glass 5mm og ganske tunge. De kommer til å lene 60 grader. Det hadde vært praktisk med en list som man bare skrur fast rundt omkring som tetter og holder alt på plass. En tanke er som sagt å bare kjøpe et knippe L-profiler i aluminium, legge en stripe silikon og skru dem fast i rammekonstruksjonen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.