Hei,
Jeg har en Kronspis kakkelovn hvor en plate på ovnens overside har løsnet. Etter at jeg pirket bort fugemassen, løsnet plata hel (heldigvis) og nå skal den festes tilbake for at ovnen deretter skal fuges om.
Kan jeg lime platen tilbake med silikon og deretter fuge?
Kakkelovnen brukes mye så det trenger å være en holdbar løsning.
Jeg har lest at silikon skal være en god måte å lime fliser på, men tenkte å dobbeltsjekke.
Jeg har en Kronspis kakkelovn hvor en plate på ovnens overside har løsnet. Etter at jeg pirket bort fugemassen, løsnet plata hel (heldigvis) og nå skal den festes tilbake for at ovnen deretter skal fuges om.
Kan jeg lime platen tilbake med silikon og deretter fuge?
Kakkelovnen brukes mye så det trenger å være en holdbar løsning.
Jeg har lest at silikon skal være en god måte å lime fliser på, men tenkte å dobbeltsjekke.
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 592 innlegg
Ryggmargsrefleksen er å si at du skal sette dem med flislim. Silikon bruker jeg bare på bad eller som fug mellom kjøkkenbenk og sprutbeskyttelse. Silikon er jo også et ufog å få bort osv.
Men så finnes det jo ulike typer, så du mener kanskje et silikonbasert flislim for høye temperaturer?
Men så finnes det jo ulike typer, så du mener kanskje et silikonbasert flislim for høye temperaturer?
Jeg mener vanlig byggsilikon. Det har jeg forstått har blitt brukt tidligere på ovnen, og de platene sitter bra.klaskarlsson skrev:
Det er altså bare for å holde platen fast, men som sagt fyrer vi i ovnen så den blir varm!
Det er ikke metall men leire bak platen. Det er en kakkelovn og ingen murpeis - men du har nok rett i å sjekke med en selger av cronspis.N Niq skrev:
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 592 innlegg
Det høres ikke korrekt ut.T turbo100 skrev:
Bygger man en kakkelovn på riktig måte, så bruker man trolig mørtel, enda mer sannsynlig hvis det er leire bak.
Men flislim for høye temperaturer fungerer trolig også
Silikon kan kanskje fungere initialt, men dels er det ikke sikkert at det tåler varmen i lengden (ulike materialer kan utvide seg forskjellig f.eks.) og så føles det bare utrolig feil med silikon på en fin kakkelovn... :/
er det faktisk en ekte gammeldags kakelugn med leire bak? I så fall trenger du nok å snakke med en kakelugnsmaker.T turbo100 skrev:
Er det ikke en mer moderne variant med støpte blokker som mures opp og deretter limes kakel utenpå?
Er det en gammeldags kakkelovn av tegl og leire så skal det gå å sette om, og da skal man ikke bruke lim og sement og slikt, for da vil flisene uunngåelig gå i stykker den dagen man skal sette om den.
Kronspisen er vel et firma som fortsatt finnes, så i ditt tilfelle ville jeg kontaktet dem og spurt hvordan du skal gjøre det. Om det er bygget som en klassisk kakkelovn eller på en annen måte. Har dog hørt at mange "moderne kakkelovner" ikke er bygget som gamle og dermed er mye vanskeligere å renovere. Kanskje holder de lenger, hvem vet. Akkurat silikon eller bygglim har jeg dog vanskelig for å tro kan være det beste på en ovn som kan bli ganske varm. Men best å spørre de som vet.
Kronspisen er vel et firma som fortsatt finnes, så i ditt tilfelle ville jeg kontaktet dem og spurt hvordan du skal gjøre det. Om det er bygget som en klassisk kakkelovn eller på en annen måte. Har dog hørt at mange "moderne kakkelovner" ikke er bygget som gamle og dermed er mye vanskeligere å renovere. Kanskje holder de lenger, hvem vet. Akkurat silikon eller bygglim har jeg dog vanskelig for å tro kan være det beste på en ovn som kan bli ganske varm. Men best å spørre de som vet.
Bruk et varmebestandig flislim, for eksempel Weber Stone Fix eller Ardex X 77.T turbo100 skrev:Hei,
Jeg har en Kronspisen kakkelovn der en plate på ovnens overside har løsnet. Etter at jeg pirket bort fugemassen løsnet platen hel (som var bra) og nå skal den festes tilbake slik at ovnen deretter kan fuges på nytt.
Kan jeg lime platen tilbake med silikon og deretter fuge?
Kakkelovnen brukes mye så det må være en holdbar løsning.
Jeg har lest at silikon skal være en bra måte å lime kakkelplater, men tenkte å dobbeltsjekke.
Det er ikke en antikk kakkelovn du nevner, det er jo en Cronspisen. Type 1980-tallet?
Jepp, det er en mer moderne versjon, men ingen peis. Har snakket med ulike folk og de fleste foreslår flislim, men noen sa varmebestandig silikon (som jo er brukt tidligere). Jeg er litt bekymret for at flislim bygger mer enn silikon, jeg får ikke bort den gamle murpussen (det som altså har løsnet), så jeg heller mot å prøve med silikon... delvis fordi det har vært brukt tidligere (trøst)V ValterP skrev:
Klikk her for å svare