Vurderer å bytte ut samtlige innerdører inklusiv karmer.
De eksisterende karmene er festet med lange lettbetongspiker og sjimses med biter av masonitt.
Det systemet virker litt vanskelig å justere...
føles som om vanlige karmskruer ikke kommer til å feste i lettbetongen.
det er ikke plass til å sette inn spikre for å feste karm.
å plugge og bruke vanlige lange skruer + sjims kan jo være en løsning...

Tips om hvordan man gjør det eller hvordan man kan gjøre det?

Du kan sette karmskruvene i plugg, det gjorde jeg da jeg byttet garasjeporter. Bør fungere like bra til innerdører. Men plugg, skru, shims fungerer sikkert også.

Jeg satt karmeskrue i den ene døren hjemme og det funket ikke i det hele tatt. Prøvde først å plugge og skru, hvilket endte opp med at pluggen til slutt vridde seg (var en sånn dyr lettbetongplugg) og på en av skruene brukte jeg pl400 først så pluggen satt fast, da sprakk jeg halve veggen i stedet.

Endte med at de resterende 5 dørene satte jeg opp 11mm kryssfinerbiter med klipsesømp ved hvert karmskruehull, målte opp hele døra med kiler først og så bare skrudde driten inn så satt det bra.

• Liker
khaledgeneralen
  • Laddar…
Jeg foreslår at du bruker Essves Indu-Prog karmhylse i kombinasjon med Indu-Prog lettbetongskrue. Vil du bruke både belte og bukseseler, avslutter du med fugeskum også, så vil døren sitte som fjell i all evighet.

Hvis veggen er veldig porøs i overflaten, kan det være en idé å legge en liten bit kryssfiner (eller tilsvarende) mellom hylsen og veggen for å forhindre at hylsen graver seg inn i veggen og blir slarkete over tid. Dette er imidlertid mitt eget påfunn og ikke noe Essve anbefaler så vidt jeg vet.

MathiasS skrev:
Jeg foreslår at du bruker Essves Indu-Prog karmhylse i kombinasjon med Indu-Prog lettbetongskrue. Vil du bruke både bukseseler og livrem så avslutter du med fugeskum også, så vil døren sitte som fjell i en evighet.

Om veggen er veldig porøs i overflaten kan det være en idé å legge en liten plywoodbit (eller tilsvarende) mellom hylse og vegg for å forhindre at hylsen graver seg inn i veggen og blir løs med tiden. Dette er dog mitt eget påfunn og ikke noe Essve anbefaler så vidt jeg vet.
Dette virker å være en god løsning!
Takk for tips fra dere alle

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.