Skal ha brystpanel i en gang, men ca 80 cm av den ene veggen er skorsteinsmuren. Hvordan skal jeg feste panelet i den?
Tenkte først å sette 2 liggende lekter som jeg borer og plugger fast, men da bygger det ut for mye.
Går det an å lime det opp på noen måte?

Med vennlig hilsen Anders
 
abel48 skrev:
Skal ha brystpanel i en gang, men ca 80cm av en av veggene er skorsteinsmuren. Hvordan skal jeg feste panelet i den?
Tenkte først å sette 2 liggende lekter som jeg borer og plugger fast, men da bygger det ut for mye.
Går det an å lime den opp på noe vis?

MVH Anders
Kanskje du kan gjøre slik:
sett fast spikerlekt 25x38 med skruer og plugg eller spikerplugg (raskere)
Over den øverste spikerlekten fester du 11 mm OSB på samme måte. Oppå OSB skrur du 13 mm gips. Da er du i nivå igjen, så nær som 1 mm. Kanskje man kan bygge litt med grålumppapp eller underlagspapp til det blir nøyaktig, om det skulle være viktig.
For øvrig går det an å lime med setelim, men det føles ikke bra for meg i hvert fall.
 
jo det ville jo vært en måte, men vil ikke at det bygger ut så mye. Vet du om noe settelim som er bra? Det verste er jo om panelet er litt skjevt, da blir det ikke lett å lime...

MVH Anders
 
Setlim finnes i alle byggevarehus. Ta et kjent fabrikat, så kan det ikke gå galt. Jeg har en annen idé: Hvis du plugger og skrur brystlisten, og gjør det samme med gulvsokkelen, men der med en distanse som har samme tykkelse som panelen og ca. 2 cm lavere enn sokkelen. Da er det bare å skyve inn panelen fra siden. Jeg har ikke prøvd, men det burde gå hvis man har et tørt panel fra starten. Hva tror du?
 
Hva mener du med mur? Er det skorstein så får du ikke kle den, feieren bør du nok prate med før så du slipper ev demontering senere!
 
Brennbart materiale må aldri komme nærmere enn 10 cm til en skorstein.
 
jo det er en skorsteins mur, men røykkanalen går på den andre siden av muren. Så der jeg har tenkt å sette panel blir det jo aldri varmt.

Jeg kan ikke skru inn panelet fra siden da det er vegger på begge sider. Men det kanskje går å træ i panelet ovenfra og låse fast med brystlisten.

MVH Anders
 
abel48 skrev:
jo det är en skorstens mur, men røkkanalen går på andre siden av muren. Så der jeg har tenkt å sette panel blir det jo aldri varmt.

Jeg kan ikke skru inn panelet fra siden da det er vegger på begge sider. Men det kanskje går å tre i panelet ovenfra og låse fast med bryst listen.

MVH Anders
Ja, det var nok en bedre idé! Da kan du jo sette tynt med isolasjon bak også, så panelet ikke skrangler.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.