Tenkte å bygge terrasse og har et spørsmål angående bærebjelken.
Bærebjelken (120x95) skal skrus fast i fundamentet som består av en slags lettbetong. Det er en slags grå/blå stein som er relativt porøs.
Er det nok å forbore i bjelken/betonghullsteinen, presse inn for eksempel tec7 og så skru inn fasadeplugger?
Bærebjelken (120x95) skal skrus fast i fundamentet som består av en slags lettbetong. Det er en slags grå/blå stein som er relativt porøs.
Er det nok å forbore i bjelken/betonghullsteinen, presse inn for eksempel tec7 og så skru inn fasadeplugger?
Jeg hadde hoppet over å feste den i grunnmuren, jeg hadde lagt bærelinjen 300-500 ut fra grunnmuren.
Jeg hadde gravd ned justerbare søyler på alle stedene.
OT, når du skriver at det er grå-blå lettbetong så går tankene mine mot at det er blåbetong som kan avgi radon, hvor mye avhenger av hvor i landet alunskiferen kommer fra, alunskiferen inneholder uran i ulike mengder.
Jeg hadde gravd ned justerbare søyler på alle stedene.
OT, når du skriver at det er grå-blå lettbetong så går tankene mine mot at det er blåbetong som kan avgi radon, hvor mye avhenger av hvor i landet alunskiferen kommer fra, alunskiferen inneholder uran i ulike mengder.
Det er ikke blåbetong, har gjort radonutredning og har ingenting i byggematerialet.
Har veldig steinete grunn så jeg unngår gjerne å grave for plint. Noen skal jeg ha naturligvis men kjører heller med bjelkelag mot grunnmuren for å holde nede antall plint.
Men hva tror dere om tec7, det vil vel stive opp pluggen en del?
Har veldig steinete grunn så jeg unngår gjerne å grave for plint. Noen skal jeg ha naturligvis men kjører heller med bjelkelag mot grunnmuren for å holde nede antall plint.
Men hva tror dere om tec7, det vil vel stive opp pluggen en del?
Jeg satte nylig bæring på min grunn av betonghullstein. Brukte essve fasadeplugger som var 10x160, fungerte bra så langt. Min bæring var 45 tykk, så pluggen gikk inn ca 10 cm i veggen. La noen biter grunnpapp som distanse mellom vegg og regel ved hver innfesting for å få litt luft bak reglen.
Hva du enn gjør, ikke sett bæringen tett mot fundamentet, det vil samle seg skitt mellom bæring/fundament samt en del oppå. Perfekt grobunn for å få råttent treverk. Bæringen skal sitte minst 2 cm ut fra fundamentet, distanser gjøres passende med 45X95 som settes på høykant mot fundamentet og oljes inn. Da kan du spyle rent med en vannslange kanskje annethvert år.M m@nge skrev:
Klikk her for å svare