Hei!
Tenkte å ordne et skrivebord og har litt spørsmål rundt hvordan det skal festes korrekt.

Tanken er at benkeplaten ikke skal ha noen ben (hvis mulig) og altså sitte festet på veggen. Rommet ser ut som på bildet nedenfor og det brune som er markert er altså benkeplaten:
Plantegning viser et rom med markert plassering for en veggmontert benkeplate, indikert som brun, med mål 2,48 m i bredde.

Jeg tenker å sette opp regler langs med veggene på både langsiden og begge kortsidene. Veggen er enkelgips og reglene i stål, så det lener mot ekspander inn i gipsen og prøver å kompensere ved å ha mange innfestninger samt at jeg får avlastning fra sideveggene.

Jeg ser for meg en stavlimt benkeplate, tenk typ samme man ville hatt i et kjøkken. Den burde vel være stiv nok for 2,5 meter eller må man likevel komplettere med et ben på midten?
4400608A.jpg

Tar imot alle synspunkter med takk, er først og fremst nysgjerrig på om det i det hele tatt er gjennomførbart eller om man bør tenke om på noen måte, f.eks. ved å feste i stålregelene, komplettere med et bordben på midten for å unngå svai, o.l.

Tanken er å ha skjerm, datamaskin, m.m. på skrivebordet så belastningen utover benkeplaten vil jo være minst 20 kg pluss at man skal kunne lene seg mot den selvfølgelig.

Takknemlig for svar!

EDIT: Kom til å beskjære bildet feil så man ikke ser lengden på veggen, men det er altså 2,5 meter. Tror kortsidene er rundt 40-60 cm.
 
Sist redigert:
Sett støttelektene i stålprofilene så slipper du gipsutvidere. Ditt lengdemål for bordplaten er jo hemmelig, men du har sikkert et antall stålprofiler å feste i. Med den lengden på bordplaten trenger du støtte på midten. Et bein eller en vinklet støtte ned mot veggen om du vil slippe bein.
 
  • Liker
NiklasAlden
  • Laddar…
Takk for svar, klønete av meg å beskjære bildet slik men lengden på langsiden er 2,55 meter.

Forsøkt å google på å feste i stålregler, noen tips om hvordan man gjør det best? Føles som det er delte meninger om hvorvidt man bruker ekspansjonsbolter eller ikke i dem.
 
NiklasAlden NiklasAlden skrev:
feste til stålregler, noen tips
en skarp treskrue f.eks. gipsskrue for tre
 
AXS
Kjøp 70x22mm, fest opp disse som en U så det blir noe for platen å ligge på for 3 av sidene. Skru fast med treskruer/gipsskruer eller hva du har hjemme inn i metallstagene. Ønsker du mer stabilitet kan du bruke en type gipsanker/molly mellom stagene. Avslutt med å skru fast benkeplaten ordentlig i stagene.

For mer stabilitet kan du sette en konsoll eller to mot midten av platen.
47920-konsol_bankskiva__eacdb02d-dbf6-498d-b020-a1c0f5f51119.jpg
 
J
Du må finne stenderne tror jeg, tok "molly" for å feste en håndkleholder i enkelgips og det ble bare tull. Skjønner ikke hvordan man kan bygge med det, heldigvis er det eneste stedet vi har det i hele huset som jeg fant... :D Et på 80-tallet "styggrenovert" dusjrom. Ekstra irriterende når det er massive vegger 2cm bak gipsen. :P :D
 
AXS
J JohanLun skrev:
Du må finne reglene tror jeg, tok "molly" for å feste en håndklehenger i enkelgips og det ble bare dritt. Forstår ikke hvordan man kan bygge med det, heldigvis er det eneste stedet vi har det i hele huset som jeg fant... :D Et på 80-tallet "styggrenovert" dusjrom. Ekstra irriterende når det er massive vegger 2 cm bak gipsen. :p :D
Molly funker greit om den har litt større mothold enn en håndklehenger. Den liker ikke skjev belastning, med en regel blir det bra.
 
  • Liker
JohanLun
  • Laddar…
Funnet "vippankare" nå og det virker jo perfekt. Ser ut til å tåle betydelig mer vekt enn molly og dessuten er de rette, noe som gjør at jeg kan feste dem i reglerne som er U-formede.

Blir nok regel på kortsidene og konsoller på langsiden.

Får legge ut et bilde når det er klart.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.