Hei!

Jobber med et husbåtprosjekt der et plassbygd hus i to etasjer vil bli bygget på en sammensetning av tre stykk betongbrygger. Da betongbryggene kommer i standardutførelse sitter jeg med noen utfordringer når det kommer til konstruksjon av sokkel og innfestning av svill.

Jeg hadde foretrukket at svillen festes direkte på kanten av betongplattformen slik at kanten ned mot vannet fungerer som sokkel. Men jeg kommer til å trenge å feste svillen ca. 1 meter inn fra kanten. Da betongen ikke har noen drenering, vil vann samle seg mot svillene, og jeg forutser at det vil bli problemer i fremtiden.

Har vurdert å bygge opp en ny sokkel med leca/lettbetong og deretter feste svillen i disse. Problemet med at det ikke finnes drenering gjenstår dog. Vil ikke gjøre for mye inngrep i selve betongbryggen da det er ekstremt viktig at fukt ikke trenger inn og korroderer armeringen. Er også veldig begrenset når det kommer til høyden på huset da dette har innvirkninger på komfort, utvalg av marinaer og øker vindlastene.

Er det noen som har en smart løsning på dette, hadde jeg vært enormt takknemlig!

Konsepttegning av husbåtprosjekt som viser et rektangulært rammeverk plassert på en sammensetning av tre betongbrygger.

Har også kikket på dette som alternativ

Tverrsnitt av en bygningsdetalj viser z-plåt, syllisoleringslag og spår i betongen fylt med tetning.

Kan du støpe på et nytt lag så du får fall ut i alle retninger? Risikoen med din tenkte løsning som jeg ser er at du likevel får stående vann som betongen kan suge?

Viktor.J Viktor.J skrev:
Kan du støpe på et nytt lag slik at du får fall ut i alle retninger? Risikoen med din tenkte løsning som jeg ser er at du likevel får stående vann som betongen kan suge?
Det er en mulighet. Det er dog ingen vanlig betong som brukes i betongbrygger da den skal være vanntett. Så stående vann på betongen skal ikke være noe problem. Med det sagt tror jeg at den typen av betong kan være litt vrien å støpe ny betong på da den ikke suger noe vann.

Du kunne kanskje støpe en sarg rundt hvis du er bekymret for å sage. Alternativt kan du kontakte produsenten og sjekke.

Viktor.J Viktor.J skrev:
Du skulle kanskje kunne støpe en kant rundt om du er bekymret for å sage. Alt. kontakt produsenten og sjekk.
Ja det er et bra alternativ, skal tenke litt på det! Takk for hjelpen!

Det er ikke noe problem å støpe på din betong. Det beste er som du har tenkt, men dropp lecan og støp en vanntett sarg med isolasjon i, så har du problemet ute av verden. Alternativt et tettesjikt på sargen og et stykke ut på betongen som du kan dekke med en plate for utseendets skyld.
En plate er ikke tilstrekkelig tett i skjøtene for stående vann.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Det er ikke noe problem å støpe på din betong. Det beste er som du har tenkt men ha en vanntett kant med isolasjon i så har du problemet ute av verden. Alternativt en tetningsmembran på kanten og et stykke ut på betongen som du kan dekke med en plate for utseendets skyld.
En plate er ikke tilstrekkelig tett i skjøtene for stående vann
Takk for svar! Forstår jeg deg rett hvis du tenker noe i denne stilen? Før støping skulle man evt. kunne sette ned ekspanderbolter i betongbryggen som både fungerer som armering for den nye støpingen samt festepunkt for bunnsvillen.
Diagram av en veggkonstruksjon med syll, isolering, og betongsarg. Expanderbolt angir festepunkt for syllen mellom inn- og utomhus. Expansjonsbolt med mutter og skive som brukes for å feste materialer til betong.

Skal du ikke isolere nedover? Jeg ville nok overveie å støpe en solid godt armert pilar å sette huset på, du vil jo ikke at bryggene skal kunne bevege seg individuelt. Støper du dem sammen så bør det være tilstrekkelig.

L Liljeros skrev:
Skal du ikke isolere nedover? Jeg ville nok vurdere å støpe en skikkelig godt armert søyle å sette huset på, du vil jo ikke at bryggene skal kunne bevege seg individuelt. Støper du dem sammen så bør det være tilstrekkelig.
Hei Liljeros og takk for din input!

Jeg vil med stor sannsynlighet måtte sette sammen bryggene med en kraftig stålbjelke langs kortsidene for å hindre individuell bevegelse. Det er ganske store krefter når en bølge beveger seg vinkelrett mot bryggene, og jeg vil helst ta opp denne kraften så nært sentrum som mulig.

Sammenkobling av betongelementer med EPS-kjerne, vist med grafisk illustrasjon av kraftpåvirkning og belastning. Diagram som viser en konstruksjon av betongbrygge med EPS-kjerne, stålbjelker og kraftretning indikert av en gul pil.
Kraftopptak i sokkel vs utenpåliggende bjelke

Bryggene har en kjerne av EPS som er ca. 1 meter tykk. Rundt dette er det armert betong med en veggtykkelse på 8 cm. Så nedover er de veldig godt isolert. Det problematiske er imidlertid at varmen vil bli ledet langs overflatelaget av betongplaten samt gjennom den nye betongsokkelen. Vil holde byggehøyden så lav som mulig, så jeg har satt høyden på sokkelen til 15 cm. Tenkte å fylle på med isolasjon under gulvvarmen til man når en rimelig høyde til ytterdørens gulvterskel. Tar gjerne imot input til denne løsningen!

Tverrsnitt av konstruksjon for betongbrygge med EPS-isolasjon, mikrosement på gulvgips og sporet EPS for gulvvarme, merket utendørs og innendørs.
Foreslått konstruksjon

Betongbrygge-design med EPS-kjerne, viser armeringsnett og betongsokkel på 15 cm høyde.
Konstruksjon betongbrygge med EPS innvendig

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.