Har nettopp revet opp bjelkelaget i et rom i vårt hus fra 1923. Rommet har 2-3" tykke plankevegger med syll av eik. Syllen står deretter på større hogde naturstensblokker hvor sprekkene er tettet med sement av tidligere eier.
På sydsiden av rommet er ytterveggen 4 meter lang. Midt på veggen sitter en ca 160 cm bred vindusparti. Under vinduet er syllen veldig dårlig. Man kan ikke stikke en kniv gjennom den, men overflaten på kanskje 2-3 cm kan man skjære bort med en kniv.
På sidene av vinduet er syllen riktignok overflatisk myk men helt frisk ellers (Muttertrekkeren måtte jobbe hardt for å feste en skrue inn til kjernen ved test.) Ut mot hjørnene er den helt fersk (hard som stein).
Det merkelige er at den 15 cm tykke syllen ikke står mot grunnen i hele sin bredde men kun de siste fem centimeterne ytterst ut mot utsiden. Syllen er altså i gjennomskjæring formet som en tykk L.
_______
I SYLL I
I____ I
I__I
Man har gjort uvanen å pusse med sement opp utenfra mellom syll/stengrunn for å tette mot trekk og dermed sannsynligvis utsatt den følsomme syllen for ekstra fuktvandring. Dette har gjort at den delen som ligger mot grunnen riktignok fortsatt har bæreevne, men også den har begynt å mykne.
Min første tanke var å gjøre en halvsulning innenfra og ta ut noen centimeter av stokken og felle inn en ny eikeregel. Da syllen bare er skikkelig dårlig under vinduet og denne delen dermed sannsynligvis ikke bærer opp veggen uansett, er min siste tanke imidlertid bare å ta ut og felle inn friskt treverk akkurat her. Jeg lurer imidlertid på om en uttaking av materiale kan svekke syllen i sin helhet og dermed er det bedre å bare la det dårlige treverket være? Den har jo uansett ikke noe bæring for veggen?
Uansett er tanken å slå inn kiler av eik med en syllpapp under mellom stengrunn og syll for å sikre at syllen står på mer enn de 5 ytre centimeterne av den friske delen ved sidene av vinduet. Eller finnes det noen grunn til at syllen bare står på de ytre 5 cm?
Presisering av spørsmålene:
Finnes det noen grunn overhodet til å ta ut deler av stokken?
Finnes det noen grunn til at syllen kun står på de ytterste 5 cm?