Hei,

har nettopp fått mitt nybestilte hus opp reist og klart, og skal nå selv ta over. Døm av min forbauselse da den eneste festingen som finnes i svillen er spiker fra en boltpistol, riktignok med riktig cc-avstand (600 mm), men er dette virkelig nok? Skal jeg selv måtte gå etter og sette inn ekspansjonsbolter og i hvilken cc-avstand i så fall?

Det haster nemlig litt da jeg trenger å isolere ytteromgangen for å kunne komme videre, og elektrikeren kan komme dit og gjøre sitt.

Nåvel, ha det bra!

Som "gammel" bygningsingeniør som ved pensjon (60) har begynt å bygge igjen, har jeg nå lært at man bare spikrer fast svillen med spikerpistol eller klippspik. Jeg ble overrasket da uttrekkskraftmotstanden er minimal med disse spikerne. Jeg vil bruke betongekspander for svilleinnfesting i betongplate eller i lecagrunn, s.k. hjemspiker (hylse som styrer spiker til en krokinfesting samt mothaker som bøyes ut fra røret ved spikerslagningen).
Byggmyndighetene lukker øynene, men stiller også spørsmål ved dette med "enkle" spiker. Hvordan går det ved stormer og evt. fremtidige orkaner.
Når det gjelder c/c-avstand kan jeg ikke gi deg råd. Se inn på Træguiden hvor det kanskje finnes svar.

Ikke fordi jeg har noen egentlig kunnskap, men jeg ville nok tatt borhammeren og satt inn noen ekspansjonsbolter for at det mentalt skal føles bedre.

Fra vår husleverandør kom det også bare spiker til svillen, men våre snekkere nektet å bruke den med begrunnelsen - De holder jo hele huset, det skal sitte fast. De brukte "ekte" ekspanderskruer i stedet!
jeg tror jo for så vidt ikke at huset flytter seg når det først står på plass, men det FØLES bedre at det er ordentlig fastskrudd i grunnen!

MVH
/Ove

Har rukket å komplettere med ekspansjonsbolt her og der.. føles litt bedre og tryggere nå :) Takk uansett for svarene! :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.