Jeg har tenkt å bygge en huskestativ med overliggeren som en 95x95 stolpe (jabo har fine beslag for å enkelt feste husker og stolper). Min tanke er at stativet skal stå vinkelrett ut fra en av husets vegger og være festet i denne, og altså ikke ha noen stolper på "veggsiden" men bare lengst ute.

Spørsmålet er da hvordan man på enkleste og beste måte gjør innfestningen av overliggeren i husveggen? Altså kortenden på 95x95 overliggeren mot husveggen. Det finnes jo ikke balksko for 95x95 så vidt jeg vet?

Noen tips? Kanskje slå fast en 45xnoe på veggen, med utsparing en bit for overliggeren som den kan hvile på/i? Eller tenker jeg feil? Det gjelder jo at denne innfestningen blir ordentlig stabil når det så skal huskes løs.

/Egge

Æh, jeg bruker et stolpefundament så klart, men på veggen. Ikke sant? Da burde det vel bli stødig i alle fire retninger?

• Solid stolpfundament av metall med to hull, klart til bruk for montering på vegg.
Hva er det for en vegg? Stolpefundamentet ville jeg brukt hvis det var en platevegg med solide lekter på innsiden. Selv bor jeg i et hus med pusset fasade og lettbetongvegger, der ville jeg ikke stolt på 4 skruer rett inn i veggen.

Nå har du ikke spurt om konstruksjonen, men jeg ville bygget stillingen annerledes, noe jeg også gjorde når det var aktuelt. Våran huskestativ hadde stolpene skråstilt mot hverandre slik at de danner en trekant, felt inn dem halvveis der de møttes og la overliggeren i krysset. På bakken festes stolpene i en liggende 2"6 så de ikke kunne skli fra hverandre.

Noen gyngende barn belaster overliggeren kraftig med krefter som varierer fremover, nedover, bakover, det stiller høye krav til 4 skruer som skal ta opp de lastene rett ut.

Vegggen er solid panel på en 40-tallsvilla med ordentlig mengde tre i stenderverket. Men selvsagt, stenderne bak panelet skal selvfølgelig kontrolleres ordentlig.

Konstruksjonen er akkurat som du beskriver ment å være med stolper i en trekant, med JABOS beslag øverst (jeg liker å gjøre det enkelt ;) ) Se bilder. (Målene er ikke skrevet i stein, så forslag fra erfarne stillasbyggere mottas med takk. Men tanken er at den skal være litt høyere enn vanlig for å få mer sving (noe som selvfølgelig krever enda mer av innfestingen forstår jeg))

Hvilken skrue for stolpefundamentet i vegg ville du anbefale?

• Rødt metallbeslag fra JABO, designet for montering på trestolper i byggeprosjekter.
  • 3D-illustrasjon av en husvegg med en foreslått konstruksjon for en huske, inkludert dimensjoner og vinkelbeslag montert på veggen.
Har du bygget ferdig husken? Hvordan ble den? Hva er dine mål mellom vegg og huske og mellom huskene? Vi vurderer en lignende løsning, så det hadde vært gøy å vite! :)

Dessverre har jeg jo ikke fått ut fingeren ennå :( men tanken er å ha beina ca 2m ut fra veggen og ha de to huskene fordelt på det. Synes det burde fungere etter å ha sett bredden på en vanlig Hörby-stativ. Så tenkte jeg at tverrliggeren skyter ut et stykke med et tau eller rebstige på. Får kanskje bli gjort under ferien i stedet.

Ok, takk for svar uansett, får vel se hvem som rekker først da... ;)

Jeg synes det høres ut som en veldig dårlig idé å feste husken i veggen. Ved å punktere de ulike lagene i veggen skaper du en risikokonstruksjon. Tenk også på at du får dynamiske belastninger (husken trekker fram og tilbake) i skrueforbindelsen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.