Hei!
Vi har en takterrasse som skal være flisebelagt. Konstruksjonen er (ovenfra og ned)
- fliser
- betong, ca 50 mm
- tettesjikt, bitumen
- isolasjon
- støpt bjelkelag
Dessverre har byggherren lagt flisene på en feilaktig måte. De har ikke lagt flisene med full dekning med lim under. De hulrom som oppstår under flisene kan da fylles med vann, noe som i sin tur kan føre til frostsprengninger.
Dette kan ikke utbedres i etterkant. Den eneste måten å rette feilen på er å legge om alle flisene. Nå frykter jeg at byggherren ikke klarer dette økonomisk. Spørsmålet er da hva som er mitt minst dårlige alternativ?
- Forhandle med byggherren om at jeg kan betale en del av kostnaden for å gjøre om flisleggingen
- Leve med feilen og la byggherren komme tilbake og reparere de platene som eventuelt løsner.
Hvor stor er egentlig risikoen for frostsprengning?
Mvh N
Vi har en takterrasse som skal være flisebelagt. Konstruksjonen er (ovenfra og ned)
- fliser
- betong, ca 50 mm
- tettesjikt, bitumen
- isolasjon
- støpt bjelkelag
Dessverre har byggherren lagt flisene på en feilaktig måte. De har ikke lagt flisene med full dekning med lim under. De hulrom som oppstår under flisene kan da fylles med vann, noe som i sin tur kan føre til frostsprengninger.
Dette kan ikke utbedres i etterkant. Den eneste måten å rette feilen på er å legge om alle flisene. Nå frykter jeg at byggherren ikke klarer dette økonomisk. Spørsmålet er da hva som er mitt minst dårlige alternativ?
- Forhandle med byggherren om at jeg kan betale en del av kostnaden for å gjøre om flisleggingen
- Leve med feilen og la byggherren komme tilbake og reparere de platene som eventuelt løsner.
Hvor stor er egentlig risikoen for frostsprengning?
Mvh N
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 2 705 innlegg
Klarer ikke byggherren det økonomisk er risikoen stor for at de ikke finnes der til å utbedre feilene når de dukker opp...
Jeg er fullt klar over at byggmesteren kanskje ikke vil være tilgjengelig i fremtiden. Men hvis risikoen for frostsprengning er liten, er det kanskje ikke så store kostnader å utbedre. Alternativt, hvis risikoen er stor, så vil man med tiden ha byttet ut i prinsippet alle flisene, og da kan det være billigere å forhandle med byggmesteren om å gjøre alt om igjen nå. Dette resonnementet er bakgrunnen for mitt spørsmål om risikoen for frostsprengning.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 407 innlegg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7.407 innlegg
Altså har du noen problemer eller tror du at du kommer til å få problemer? Hvordan vet du at det er feilaktig montert?
Risikoen for frostsprenging kan nok bare han som la ut platene svare på for vi vet ingenting.
Vanskelig å reklamere før det viser seg en feil.
Risikoen for frostsprenging kan nok bare han som la ut platene svare på for vi vet ingenting.
Vanskelig å reklamere før det viser seg en feil.
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 2 705 innlegg
Er det ikke gjort i henhold til monteringsanvisningene fra produsenten kan du reklamere. Som om man legger takpappen feil men det lekker ikke inn ennå
Klikk her for å svare