Hei,

Jeg mistenker at snekkerfirmaet feilaktig har utført arbeidet med bæreveggen i vårt 1 1/2-etasjes hus mellom kjøkken og stue. Før jeg kontakter dem, tenkte jeg å få litt mer innsikt her på forumet.

Etter min mening har de dimensjonert selve bjelken med god margin. Spørsmålet gjelder imidlertid punktlastene fra selve søylene. Den ene står i ytterveggen, så den tror jeg er ok. Den andre mistenker jeg står kun på sponplaten mellom to gulvbjelker, basert på at disse ligger cc60 (det er krypkjeller). Jeg har også boret et hull i gulvet og kjent med en pinne under søylen og kan ikke kjenne noe treverk. Det kan vel ikke være korrekt å belaste på denne måten?

Grunnen til at jeg begynner å bekymre meg for dette nå, over ett år etter at arbeidet ble utført, er at vi nå har begynt å renovere overetasjen. Jeg synes gulvet svikter, i tillegg heller det mot punktet der søylen står. Også selve bjelken er ca. 2 cm lavere i den enden målt med laserpass. Legger ved et bilde med plassering av søylen.

Hva tror dere om dette? Bekymrer jeg meg unødvendig? Kanskje helte overetasjen allerede før arbeidet ble utført?

Veldig takknemlig for svar :)

• Plantegning av et 1 1/2-etasjes hus som viser hvor en søyle er plassert mellom kjøkken og stue, markert med en rød oval.
Ja står søylen bare på gulvsponet har du et problem. Bør jo støpes en søyle ned i bakken.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
Pelarlasten vil være rundt 20 kN, dvs ca 2 tonn, så den må ha et skikkelig fundament i krypkjelleren. Hvis søylen bryter gjennom gulvet kan det bli omfattende skader. Jeg synes at du bør støtte opp bjelken umiddelbart på et par punkter med støtte i gulvbjelker.

Ingen beroligende beskjed direkte. Jeg har som sagt bare boret et mindre hull og stukket ned en pinne. Tar nok og lager et større hull for å bekrefte. Kontakter firmaet i morgen, det skal være et seriøst firma så håper på at det ikke blir problemer. Takk for svarene!

I hvilken retning ligger takstolene? og hvilken dimensjon har de?

Takstolene ligger fra langside til langside, dvs. bjelken bærer opp et antall takstoler (2-3 burde det være) samt like mange bjelker antar jeg. Dimensjonen vet jeg ikke, sannsynligvis 195 eller 220*45. Huset er fra begynnelsen av 70-tallet så det er jo ikke veldig stabilt fra begynnelsen.. For å tydeliggjøre bærer altså bjelken av veggen som er 330 lang.

Sist redigert:
N
Hei

Hvordan gikk det med dette? Ble litt nysgjerrig på hva firmaet sa.

/Norra

Hei. Det er fortsatt pågående. Jeg har hatt kontakt med firmaet og de skulle ha vært her og sett på det for en stund siden. Det har imidlertid kommet noe opp i mellomtiden. Jeg har dog ikke fulgt opp, men tenkte å kontakte dem igjen nå i uken.

Hei!

Jeg tenkte å oppdatere litt i denne saken samt benytte anledningen til å spørre om noen råd fra dere kunnskapsrike her på forumet.

Byggefirmaet har nå tatt på seg å utbedre dette. Det de vil gjøre er å "løfte opp" den eventuelle setningen som har blitt og avstive under søylen nedenfra krypkjelleren. Jeg har imidlertid fått litt kalde føtter og er usikker på om jeg vil la dem utføre jobben med tanke på hvordan det gikk sist.

Derfor vurderer jeg om jeg kan gi meg i kast med dette selv, jeg planlegger da ikke å løfte noe, men kun sette inn en støtte under søylen. Min tanke er å gjøre det i henhold til min vedlagte "tegning". Det jeg tenker meg er å kile inn en kloss og dermed utvide den gulvbjelken som står nærmest søylen. Denne bør kunne plasseres på betongbjelken som er rett under. Ser dere noen problemer med denne løsningen? Bør dette gjøres på en annen måte?

Hilsen Fredrik

• Diagram over strukturell støtte med gulv- og grunnbjelker, samt nytt støtteelement under en pelar, tydelig markert med tekst.
  • Liker
isakolofsson
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.